Avoimen julkaisemisen lukupaketti kokoaa yhteen palvelut, strategiat ja käytännöt

Think Open Digestin Open access -teemanumero luo kattavan katsauksen avoimeen julkaisemiseen. Kaikkiaan 27 artikkelin kokonaisuudesta löytyy juttuja niin Helsingin yliopiston tarjoamista palveluista, kirjoittajamaksuista (APC) kuin avointen lehtien toimittamisesta. Avoimen julkaisemisen käytäntöjen ohella lukupaketti esittelee tiiviisti myös avoimen tieteen linjauksia ja strategioita kansainvälisestä Plan S -suunnitelmasta kansalliseen koordinaatioon.

Think Open Digest -verkkolehden kolmannen numeron aiheena on Open Access (OA). Avoimen julkaisemisen teemanumero esittelee muun muassa Helsingin yliopiston avoimen julkaisemisen palveluita, kuten Helsinki University Pressin (HUP), avointen lehtien Editori-palvelun ja kirjaston rinnakkaistallennuspalvelun.

Uutena juttukategoriana – palveluesittelyiden, artikkeleiden ja haastatteluiden rinnalla – ovat katsaukset ja yhteenvedot, joissa summataan ydinkohdat avoimen tieteen ajankohtaisasioista, kuten Plan S -suunnitelmasta ja avoimen tieteen kansallisesta strategiasta.

Uuden numeron 27 artikkelin kokonaisuudesta löytyy kiinnostavia juttuja myös kirjoittajamaksuista, avointen lehtien toimittamisesta ja avoimen julkaisemisen tavoitteista FinELib-lehtineuvotteluissa.

Think Open Digest on elokuussa perustettu avoin verkkolehti, joka kokoaa Think Open -blogissa julkaistuja artikkeleita temaattisiksi kokonaisuuksiksi. Kahden ensimmäisen numeron teemana oli tutkimusdatan hallinta, ja aiheesta julkaistiin omat numerot suomeksi ja englanniksi. Avointa julkaisemista käsittelevä numerossa on sekä suomen- että englanninkielisiä artikkeleita.

Tutustu Think Open Digestin Open Access -teemanumeroon!