Läppäri puhtaaksi! – Anna-Stiina Suur-Uskin haaste Datasiivousviikolla

Tutkija Anna-Stiina Suur-Uski haastaa Datasiivousviikolla itsensä ja Euclid-tutkimusryhmän jäsenet käymään läpi läppärinsä ja siivoamaan ne turhista tiedostoista. Helsingin yliopiston Datatuen järjestämä Datasiivousviikko järjestetään 16.–20. joulukuuta.

(This article is also available in English.)

Helsingin yliopiston tutkija Anna-Stiina Suur-Uski (TUHAT, ORCID) työskentelee Kumpulan kampuksella ja hänen tutkimuksensa liittyy kosmisen mikroaaltotaustasäteilyn data-analyysiin. Tutkimuksessa Suur-Uski käsittelee muun muassa Planck-satelliitin mittausdataa, simuloitua mittausdataa ja näistä laskettuja karttoja. Ajan myötä hän on törmännyt tyypillisiin datanhallinnan ongelmiin.

”Työssäni olen huomannut, että tarpeettomaksi käyneitä karttoja, simulaatioita ja niihin pohjautuvia kuvaajia kasautuu tietokoneen uumeniin. Ja huonosti nimetyistä tiedostoista on hankalaa päätellä sisältöä vuosien jälkeen. Tämä on vaikuttanut tutkimukseen siten, että toisinaan tallennustila käy vähiin ja on haastavaa löytää vuosien jälkeen joku aiheeseen X liittyvä kuvaaja”, Suur-Uski toteaa.

Datatuen siivousviikolla haastan itseni siivoamaan läppärin. Haastan myös Euclid-tutkimusryhmän tekemään saman.”

Osallistu Datasiivousviikolle!

Tartu Datasiivousviikon haasteeseen ja julkaise siivouskuva tai video Twitterissä käyttäen #5sdata -hashtagia. Kuva voi olla tiedostorakenteesta, uudesta tiedostojen nimeämisjärjestelmästä tai esimerkiksi tilasta, joka on vapautunut siivouksen seurauksena – voit keksiä itse parhaan tavan kertoa datasiivouksestasi! Muista myös haastaa kollegasi mukaan!

Voit osallistua Dataviikkoon myös lähettämällä sähköpostia Datatuelle: datasupport@helsinki.fi. Välitämme viestisi eteenpäin Think Open -blogin, Twitterin ja Helsinki.fi-sivun kautta.