Hyödyllisimmät työvälineet suomen kielen opiskelussa

Teksti: Di Yang

1 Sanakirjat

Sanakirjojen hyödyntäminen on välttämättä osa suomen kielen opiskelua. Varsinkin suomen kielen peruskielitaidon opiskelemisessa sanakirjojen käyttäminen on taajaa. Teknisenkehityksen myötä yhä enemmän sähköisiä sanakirjoja on keksitty ja kehitetty kielen opiskelun avuksi. Toisaalta perinteisien sanakirjojen käyttämisestä ei ole luovuttu ajan myötä. Paperinen vanha sanakirja voi olla jollekulle parempi ja mukavampi käyttää. Sähköinen sanakirja taas voi olla toisille kätevämpi ja nopeampi. Sanakirjan voidaan sanoa olevan ”kivijalka” suomen kielen opiskelussa. Se sisältää niin paljon perustietoja sanoittain ja kirjaimittain ja lisäksi runsaasti fraaseja ja selityksiä sanoista, mikä tukee suomen kielen opiskelua ehdottomasti.

2 Televisio ja radio

TV on todella tärkeä työkalu kielen opiskelussa, erityisesti suomen kielen opiskelussa, koska suomalaisista TV-ohjelmista kuten esimerkiksi Ylen uutisista voi löytää helposti monipuolisia mahdollisuuksia. Mitä tämä tarkoittaa? Ylellä on tarjolla aina suomenkielisiä, englanninkielisiä, ruotsinkielisiä, venäjänkielisiä uutisia. Lisäksi on myös selkosuomen tekstejä maahanmuuttajille. Näitä resursseja voi hyödyntää kuka tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa. Paitsi erikielisiä kuuntelemisharjoitteluja, uutisissa on myös selkeitä tekstityksiä, joiden avulla voi opiskella samalla oikeaa kirjakieltä.
Radio on toinen hyvä vaihtoehto, silloin kun ei jaksa enää katsoa TV:tä. Voi nauttia suomenkielisisiä musiikista ja samalla opiskella uusia sanoja radiosta.

3 Älypuhelin

Älypuhelinta käytetään nykyään jopa vähän liikaa arkielämässä, mutta sen merkitys on joka tapauksessa kiistaton. Jos ihmiset käyttävät älypuhelinta harkitusti, sillä on paljon funktionaalisia puolia, joiden avulla voidaan edistää kielen kehittymistä. Itse asiassa mobiilisovellusten käyttö on ydinasia älypuhelin käyttämisessä. Mitä parempi ja helppokäyttöisempi mobiilisovellus on, sitä enemmän käyttäjiä. Suomen kieltä opiskeleville on todella kannattavaa ja kätevää löytää hyviä kieleen opiskelemiseen liittyviä mobiilisovelluksia. Tällainen on esimerkiksi Google Keep, jolla voi tehdä tekstimuistiinpanoja, tarkistuslistoja ja muistutuksia. Muistiinpanoihin voi myös lisätä kuvia tai sanella ne ääneen. Todella selkeä ja näppärä sovellus! Lisäksi Kahoot!, joka on ilmainen peli-pohjainen systeemi, joka tekee oppimisesta hauskaa – minkä tahansa aiheen, millä tahansa kielellä, missä tahansa laitteessa, kaikenikäisille! On myös muita erilaisia sosiaalisia appejä, esimerkiksi Hello SMS, Podcastit ja WhatsApp. Näiden kautta käydään keskustelua ja tiedon jakelua muiden ihmisten kanssa, niin että voi saada enemmän uusia tietoja. Suomen kielen taito voi parantua tällä tavalla tiedostamatta.

Tässä on minun mielestäni kolme hyödyllisintä työvälineettä suomen kielen opiskelussa. Löytyykö teiltä lisää työvalineitä? Tervetuloa jakamaan ajatuksia!