Hanke maalissa! Katsomuskasvatukselle on tehty tilaa!

KIRJOITTANUT: Silja Lamminmäki-Vartia & Saila Poulter
KUVAT: Katja Castillo, Silja Lamminmäki-Vartia, Saila Poulter

Monikatsomukselliset oppimiset tilat varhaiskasatuksessa -hanke on päättynyt. On aika kiittää ja suunnata kohti tulevaa! Tässä viimeisessä hankeblogissa esitellään hankkeen päättöseminaarin antia,  kerrotaan siitä, miten hankkeen materiaalit voivat edistää eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten ja perheiden osallisuutta varhaiskasvatuksessa, ja tuodaan esiin hankkeen keskeiset suositukset. Jatka lukemista ”Hanke maalissa! Katsomuskasvatukselle on tehty tilaa!”

Erilaiset katsomukset ja uskonnot osaksi kasvatusta

KUVA: Varpu Heiskanen

Ismo Pellikka (vas.) ja Martin Ubani muistuttavat, etteivät lapset arvota toistensa katsomuksia tai uskontoa.

Klikkaa itsesi Itä-Suomen yliopiston nettisivuille ja lue  Itä-Suomen yliopiston hankeväen tunnelmia hankkeen loppumetreiltä!
Jutun on kirjoittanut Nina Venhe.

ps. Hankkeen päättöseminaari on 8.12.2021. Tervetuloa webinaariin!
Katso tiedot edellisestä blogitekstistä!

https://www.uef.fi/fi/artikkeli/erilaiset-katsomukset-ja-uskonnot-osaksi-kasvatusta

 

Tervetuloa Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hankkeen päätösseminaariin!

On Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hankkeen sadonkorjuun aika! 

Lämpimästi tervetuloa kuulemaan hankkeen keskeisiä tutkimus- ja kehittämistuloksia sekä tutustumaan hankkeessa tuotettuun pedagogiseen materiaaliin 

ke 8.12.2021 klo 9.30–15.15.

Seminaarin ohjelman löydät tästä alta
HankkeenPäättöseminaari_ohjelma_public

Seminaari lähetetään Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisestä tiedekunnasta ja siihen on mahdollista osallistua zoom-etäyhteyden avulla
(vain seminaarin puhujat ja kutsuvieraat ovat paikanpäällä / koronarajoitukset vaikuttavat tilan max henkilömäärään yliopistolla vuoden loppuun asti)

Pyydämme ilmoittautumistasi 5.12. mennessä

https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/114141/lomakkeet.html

Ilmoittautuneille lähetetään osallistumislinkki ennen tilaisuutta

Seminaari tullaan tallentamaan ja sen esitykset tulee nähtäville hankkeen internetsivuille.

Oppimisen tilaa ihmisyydelle dialogin kautta

TEKSTI: Kia Olkkola
KUVAT: JokaLapsi kuvitus/Emilia Erfving

Tässä blogitekstistä äänen saa varhaiskasvatuksen opettaja Kia Olkkola. Hän oli mukana hankkeessamme ollessaan vaka-opiskelija. Tuolloin Kia innostui miettimään sitä, miten huoltajat saataisiin osalliseksi ja tietoiseksi monikatsomuksellisesta katsomuskasvatuksesta, ja miten lähteä rakentamaan dialogia perheiden kanssa.  Tästä lähti liikkeelle JokaLapsi, jonka Kia on nyt kehittänyt pedagogiseksi työkaluksi.

Millä tavalla varhaiskasvatuksessa päästään luomaan oppimisen tilaa ihmisyydelle? Miten lapset voivat oppia toinen toisiltaan? Miten minä voin tulla nähdyksi ja tunnistetuksi? Miten minä voin oppia sinusta ja ymmärtämään sinua, erilaista kuin minä? Miten sinun ja minun välille rakennetaan meidän yhteistä oppimisen tilaan? Jatka lukemista ”Oppimisen tilaa ihmisyydelle dialogin kautta”

Tutkittua tietoa: Helinä Rautavaaran museo katsomuskasvatuksen oppimisympäristönä

 

KIRJOITTANUT: Vilma Laurila
KUVAT: Helinä Rautavaaran museo / Helka Saarinen

”Haastateltujen varhaiskasvatuksen opettajien mielestä Helinä Rautavaaran museo oli hyvin toimiva ja merkittävä oppimisympäristö siksi, että se tarjosi museokierroksella lapsille tärkeitä kokemuksia myös omien katsomustensa ja uskontojensa tärkeydestä. Lasten nähtiin oppivan taikatyynykierroksella myös tärkeitä ajatuksia toisten kunnioittamisesta ja arvostamisesta, jotka ovat myös yhteneväisessä linjassa varhaiskasvatussuunnitelman ja katsomuskasvatuksen tavoitteiden kanssa”
Näin kirjoittaa  Vilma Laurila, joka teki uskontotieteen pro gradu tutkielman museosta varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen oppimisympäristönä. Jatka lukemista ”Tutkittua tietoa: Helinä Rautavaaran museo katsomuskasvatuksen oppimisympäristönä”

Katsomuskasvatus menee museoon!

KIRJOITTANUT: Silja Lamminmäki-Vartia & Helka Saarinen
KUVAT: Silja Lamminmäki-Vartia

Hankkeessamme tilalla tarkoitetaan sekä fyysisiä että virtuaalisia tiloja, jotka liittyvät johonkin katsomukselliseen traditioon tai ulottuvuuteen (esim. kirkko, moskeija, museo). Se on myös vertauskuva asioiden tilasta. Näkyvätkö erilaiset katsomukset ja katsomukselliset aiheet lapsiryhmissä? Entä voisiko vaikkapa museoon mennä katsomuskasvatuksen näkökulmasta? Jatka lukemista ”Katsomuskasvatus menee museoon!”

Katsomuskasvatustuokioita Itä-Suomen yliopistolla – yhteisöllinen tiimiopettajuus

KIRJOITTANUT: Ismo Pellikka ja Elisa Balčin
KUVAT: Elisa Balčin

Tervehdys Itä-Suomen yliopistolta!
Tässä blogitekstissä kerromme Itä-Suomen osahankkeen yhteistyöprojektista, jonka toteutimme kevään 2021 aikana. Osahankkeessa olemme hyödyntäneet yhteisöllisen tiimiopettajuuden mallia, jossa varhaiskasvatuksen opiskelijat, projektipäiväkotiemme opettajat ja yliopisto-opettajat muodostivat työskentely-yhteisön ja kehittivät katsomuskasvatukseen liittyvää ymmärrystä yhteisöllisesti.

Jatka lukemista ”Katsomuskasvatustuokioita Itä-Suomen yliopistolla – yhteisöllinen tiimiopettajuus”

Tutkittua tietoa: Sakraalitilat yhteistyön areenana – Kokemuksia ja ideoita

 

Helsingin synagogaa tutkimassa. KUVA: Silja Lamminmäki-Vartia

KIRJOITTANUT: DANI LAHTINEN

Kirjoitin maaliskuun lopussa blogitekstin opetusharjoittelustani Eettisen – ja katsomuskasvatuksen kurssilla, jonka yhteydessä mainitsin kirjoittaneeni maisterin tutkielman otsikolla Päiväkotien ja uskonnollisten yhteisöjen tilayhteistyö – Rakentamassa tilaa katsomuskasvatukselle. Tutkielman aikana tein paljon yhteistyötä Monikatsomukselliset oppimisen tilat varhaiskasvatuksessa -hankkeen kanssa ja sainkin pyynnön avata tutkielmassani tekemiäni havaintoja tiivistetysti tänne blogin puolelle. Jatka lukemista ”Tutkittua tietoa: Sakraalitilat yhteistyön areenana – Kokemuksia ja ideoita”

Etäopetus avaimena oivallukseen!

KIRJOITTANUT: Dani Lahtinen

KUVA: Анастасия-Белоусова-Pixabaysta

Viimeisen vuoden aikana on opetuksessa kaikilla koulutusasteilla otettu suuria harppauksia etäopetuksen parissa. Kävin Helsingin yliopistossa vuonna 2019 osana varhaiskasvatuksen opettajan opintojani Eettisen kasvatuksen ja katsomuskasvatuksen pedagogiikan kurssin ja nyt kaksi vuotta myöhemmin osallistuin samaiselle kurssille maisterivaiheen pedagogisten opintojen opetusharjoittelijana. Jatka lukemista ”Etäopetus avaimena oivallukseen!”

Katsomusdialogin esimerkit ja paikat – tunnelmia sisaruuden päivän tapahtumasta

KIRJOITTANUT:  Silja Lamminmäki-Vartia

kuva: yhteisymmärrysviikon kuvapankki

Viime viikolla vietettiin YK:n vuonna 2010 lanseeraamaan kansainvälistä uskontojen ja katsomusten harmoniaviikkoa (UN World Interfaith Harmony Week) joka meillä Suomessa tunnetaan paremmin Yhteisymmärrysviikon nimellä . Viikkoa on vietetty Suomessa erilaisten tapahtumien merkeissä vuodesta 2011. Tavoitteena on edistää yhteisymmärrystä kaikkien uskontojen, katsomusten ja erilaisten vakaumusten välillä ja siten edistää yhteiskuntarauhaa ja luottamusta erilaisten ihmisten ja yhteisöjen välillä. Jatka lukemista ”Katsomusdialogin esimerkit ja paikat – tunnelmia sisaruuden päivän tapahtumasta”