Urahaaveita ja työelämäkysymyksiä – kotimaisen kirjallisuuden opiskelijan kokemuksia ryhmämentoroinnista

Teksti: Anni Tausta

Mikä sinusta tulee isona? Kun viime syksynä lähes kolmekymppisenä, satoja opintopisteitä keränneenä alanvaihtajana huomasin oman vastaukseni kysymykseen olevan yhä edelleen ”Ööh, yleisnero…?”, päätin hakea mukaan sähköpostilistalla mainostettuun ryhmämentorointiin.

Helsingin yliopiston koordinoiman ryhmämentoroinnin perusideana on keskustella työelämään liittyvistä kysymyksistä pienessä aktoriryhmässä kokeneemman mentorin ohjauksella. Ryhmä määrittelee noin puoli vuotta kestävälle jaksolle itse omat tavoitteensa, toimintatapansa ja tapaamistensa sisällöt. Olennaista on sitoutuminen ja halukkuus yhteiseen työskentelyyn. Tämän vuoden ohjelmassa mukana on opiskelijoita yhteensä viidestä eri tiedekunnasta. Pääsääntöisesti aktoriryhmiin haetaan oman tiedekunnan mukaan, mutta tiedekuntarajojen ylittäminenkin on mahdollista. Minä esimerkiksi päädyin samaan joukkoon valtiotieteilijöiden kanssa. Ripaus poikkitieteellisyyttä on tuonut mielenkiintoisen lisän keskusteluihimme.

Meidän porukkamme mentori on Maria Ruuska, yksi Kaskas Median, tiedeviestintään erikoistuneen yrityksen perustajista. Mentorointimatkamme on nyt suunnilleen puolessa välissä. Olemme päässeet muun muassa vaihtamaan ajatuksia työelämään liittyvistä peloista ja toiveista, saaneet vinkkejä työhakemusten tekoon sekä piilotyöpaikkojen etsintään. Olemme myös kuulleet, minkälaista on ollut perustaa oma yritys heti valmistumisen jälkeen. Mentorimme ennakkoluuloton ja kannustava asenne on tarttunut meihin ryhmäläisiin. Vastoin kaikkia humanistin periaatteitani minäkin löysin itseni väkertämästä LinkedIn-profiilia – poskipäät innostuksesta hehkuen!

Seuraavalla kerralla keskustelemme tämän kirjan herättämistä ajatuksista.

Siispä, jos ajatus työelämästä tuntuu lähinnä jossain horisontissa kitaansa aukovalta hirviöltä tai akateeminen ammatillisuus muuten vaan mietityttää, suosittelen ryhmämentorointiin osallistumista lämpimästi. Työelämään liittyvien kysymysten pohdiskelu muiden samoja asioita miettineiden kanssa voi parhaimmillaan selkeyttää omia urahaaveita tai johtaa vaikka unelmien harjoittelupaikan löytymiseen.

Lisätietoa ryhmämentoroinnista löydät osoitteesta: https://blogs.helsinki.fi/mentorointi/