Museoita, joissa kannattaa käydä Varsovassa

Varsova-blogit ovat syntyneet Varsovan yliopiston suomen opiskelijoiden ja Helsingin yliopiston Suomen kielen  ja kulttuurin opiskelijoiden välisenä yhteistyönä.

Teksti: Katarzyna Oleszkowicz-Mika ja Agata Słabuszewska

Oletko Varsovassa? Et tiedä, mitä voisit tehdä? Meillä on kivoja vinkkejä sinulle! Jos olet jo kyllästynyt stereotyyppisiin museoihin, joissa vain kuunnellaan oppaan tylsää puhetta, haluaisimme esittää sinulle meidän  listan ainutlaatuisista matkakohteistamme. Valitsimme viisi uniikkia paikkaa, joissa mielestämme täytyy käydä.

Nukkekotien museo

Nukkekotien museo on yksi niistä museoista, joissa sekä lapset, että aikuiset voivat tuntea  kuin olisivat paratiisissa. Museon kokoelma koostuu tuhansista pikkuesineistä – ne kertovat lukemattomien leikkimisen tuntien historiasta. Siellä voidaan nähdä yli 100 erilaisia nukkekotia, jolla on oma erinomaisen kiinnostava historiansa. Sen lisäksi museossa järjestetään erilaisia tapahtumia sekä lapsille että aikuisille.

Kuva: http://cynamonkimamy.blogspot.com/2016/06/muzeum-domkow-dla-lalek-w-warszawie.html

Maria Skłodowska-Curien museo

Tiedätkö, kuka oli Maria Skłodowska-Curie?. Jos et – hän oli puolalainen kemisti, joka sai kaksi Nobelin palkintoa. Varsovassa on museo, jossa voi nähdä mm. hänen kirjeenvaihto, valokuvia ja esineitään. Museo keskittyy Curien elämään, eikä uraan, ja siksi se on niin mielenkiintoinen – on mahdollista saada tietoa millainen ihminen hän oli, ketkä olivat hänen perheenjäseniään ja miten hänen elämänsä näyttäytyi ennen kuin muutti Ranskaan. Jos olet kiinnostunut kemiasta tai haluat tiedä enemmän tästä tiedenaisesta, tykkäät tästä museosta.

Kuva: Adrian Grycuk https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maria_Sklodowska-Curie_Museum_Warsaw_05.JPG#/media/File:Maria_Sklodowska-Curie_Museum_Warsaw_05.JPG

Mainosvalomuseo

Emme tienneet, että on olemassa mainosvalomuseoita. Sellainen museo kuitenkin perustettiin vuonna 2005 ja se on yksityinen paikka – sen omistajat ovat mainosvalojen harrastajia ja he ovat kartuttaneet kokoelmiaan yhdessä. Tämä ei ole tavallinen, ikävystyttävä museo – siellä on paljon värejä ja valoja, jotka houkuttelevat kävijää. On mahdollista nähdä sekä vanhojen kauppojen mainosvaloja, On mahdollista nähdä sekä vanhojen kauppojen mainosvaloja, joita ei kaupungin kaduilla enää ole olemassa, että niitä mainosvaloja, joita nykyään Puolassa käytetään.

Kuva: Szymon Starnawski

“Czar PRL”-museo

Vielä on yksi museo, joka ei ole puolalaisille isovanhemmille mitenkään yllättävä, mutta varmasti tuottaisi paljon muistoja. Sen nimi on “Czar PRL”. Museo esittää sosiaalista todellisuutta, joka oli Pulassa sodan jälkeen – vuoteen 1989 asti Puola oli Neuvostoliitosta riippuvainen maa ja tämä näkyi kaikissa elämäntilanteissa. “Czar PRL”-museossa on kaikki, mitä oli puolalaisissa kodissa ja mitä tarvittiin arkipäivän elämässä – vanhoja huonekaluja, autoja ja Neuvostoliittolaisia tavaroita. Museossa käyminen isovanhempien ja vanhempien kanssa on kiinnostava matka historiaan – heille tämä olisi muistutus, miltä elämä näytti, ja nuorille se on hyvä tapa saada lisää tietoa vanhempien ja isovanhempien elämästä.

Kuva: adventurewarsaw.pl/muzeum-prl/

Puolan vodkan museo

Jäljelle jäi vielä yksi mielenkiintoinen museo, joka avautuu tänä 2017 vuonna Varsovan Pragassa. Se on Puolan vodkan museo. Puolassa vodkaa on tuotettu jo yli 600 vuotta, ja siksi vanhassa vodkan tehtaassa tehdään nykyaikainen museo. Tästä pian tulee hätkähdyttävä matkakohde.

Kuva: Nizio Design International

Kuin näet, valitsimme vain pari kiinnostavaa museota, mutta varmaan niitä on paljon enemmän Varsovassa. Jos et ole museon-harrastaja ne viisi voivat muuttaa mieltäsi – niissä ei ole mitään pitkäveteistä, sovinnaista tai ylhäistä ja toivomme, että retkeilyn jälkeen tulet toisiin ajatuksiin museosta. Ja jos tykkäät museosta – pitää hauskaa!