Apua, miten saan opiskelujutut ajoissa valmiiksi?

Teksti: Pia Lahti

Hei vanhat opiskelijat, uudet opiskelijat ja tulevat opiskelijat!

Muistatteko vielä opiskelun alun? Olitteko alussa todella innokkaita, mutta nyt motivaatio on hukassa? Vai oletteko fukseja, ja kaikki on vielä niin jännittävää ja ehkä jopa pelottavaa? Mikä teitä liikuttaa? Itse olen nyt toisen vuoden suomen kielen ja kulttuurin pääaineopiskelija (aika lentää!!) ja haluaisin nyt vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia teidän kanssa (laittakaa ihmeessä kommentteja!). Jos henkilökunta eksyisi tänne, olisi tietenkin mahtavaa hyötyä heidän kokemuksistaankin. Tässä tekstissä haluan pohtia opiskelijan ajantuhlausta.

Missä ja miten opiskelette parhaiten? Olen aina todella iloinen, jos minun ei tarvitse poikkeuksellisesti lähteä yliopistolle. Asun Vantaalla ja matka yliopistolle kestää noin tunnin. Eli säästän kaksi tuntia etäopiskelupäivinä. Ainakin teoreettisesti. Käytännössä tiskaan, laitan pesukoneen päälle ja luen facebookviestejä siihen asti, että huomaan päivän olevan melkein ohi, ilman että olisin tehnyt ne asiat, mitkä minun olisi pitänyt tehdä. Tämä ilmiö esiintyy erityisesti silloin, kun minulla on jokin abstrakti tehtävä, kuten kirjoita blogiteksti itse valitsemastasi opiskeluun liittyvästä aiheesta. Yhtäkkiä alan googlaamaan kaikenlaisia asioita, jotka olen halunnut selvittää jo pitkän aikaa. Sen takia ihmettelen, miten voisin tehdä kotitehtävät hyvin, mutta niin nopeasti, että minulle jäisi aikaa salilla käymiseen, musisointiin ja ajanviettoon minulle tärkeitten ihmisten kanssa. Yksi toimenpide on, että menen Kaisatalon oppimiskeskukseen tai kirjastoon. Kynnys surfailla netissä on siellä paljon korkeampi kuin kotona. Mutta mitä voi tehdä, jotta opiskelisi myös kotona hyvin? Olen kokeillut eri asioita ja teidän mielipide kiinnostaa minua! Kun luin valintakokeeseen, päätin esim., montako viikkoa haluan käyttää lukemiseen ja jaoin sen mukaan päivässä luettavaa sivujen määrää. Kun päivän sivut oli luettu, sain tehdä jotain kivaa. Se on toiminut hyvin, mutta kirjoittamiselle en ole vielä keksinyt luotettavasti toimivaa ratkaisua.

Ennen kuin aloitin opiskelun yliopistolla, olin niin innoissani, että ostin opaskirjan menestyksekkäästä opiskelusta. Kirjassa esiteltiin Pareto-periaate. Tämän periaatteen mukaan voidaan saavuttaa 80% tuloksista 20 prosentissa ajasta. Jos oletetaan, että meillä olisi kaksi kuukautta aikaa kirjoittaa essee, asetetaan itse deadline kahden viikon päähän. Ensimmäisenä lukuvuotena esseeni varsinainen deadline oli marraskuussa, mutta yritin soveltaa Pareto-periaatetta asettaen henkilökohtaisen deadlinen lokakuuhun. Sain sen silti vasta pari päivää ennen varsinaista eräpäivää valmiiksi, koska tiesin tietenkin sen olevan teennäinen eräpäivä. Nykyään asetan deadlinen joskus niin, että saan kirjoitukset oikeasti vasta viime tipassa valmiiksi, koska sitten yksinkertaisesti ei ole aikaa surffailla netissä. Jotta tehtävä ei menisi pieleen, mietin sitä paljon etukäteen esim. silloin, kun minulla ei ole muuta tekemistä, kuten junassa.

Mitä tekniikoita teillä on, joiden avulla voi opiskella tehokkaammin?