Suomen kurssien löytäminen voi olla vaikeaa

Kirjoittanut: David Carmona Simon

Kun ulkomaalaiset aikuiset saapuvat Suomeen, on mahdollista, että he saavat ilmaisia suomen kielen kursseja kolme tai viiden vuoden ajan. Tiesitkö, että suomen kielen kurssit ovat osa kotoutumissuunnitelmaa? Minun kokemukseni Seinäjoella oli, että suurimmalla osalla ulkomaalaisista, jotka pääsevät suomen kielen kotoutuskursseille, on perhesiteet suomalaisen kanssa tai he ovat naimisissa suomalaisen kanssa. Herää siis kysymys, millä perustein TE-toimisto valitsee kurssille pääsevät opiskelijat?

Kotoutumissuunnitelma käytännössä

Suomessa on valtion virasto, joka nimi on työ- ja elinkeinotoimisto (TE-toimisto), josta ulkomaalaiset voivat hakea kotoutumissuunnitelman. Joillekin ulkomaalaisille tapahtuu niin, että kun he lukevat heidän oikeutensa kotoutumissuunnitelmasta, kaikki näyttää hyvältä, mutta todellisuudessa asiat monimutkaistuvat. Jotkut ulkomaalaiset, jotka hakevat suomen kielen kursseille, eivät voi osallistua kurssille, sillä paikkoja ei ole riittävästi. TE-toimisto valitsee, ketkä osallistuvat kurssille ja päättää kurssin tason ulkomaalaisille tentin kautta. Mitä tapahtuu, jos ulkomaalainen saa tason B tai C kokeessa, mutta käy ilmi, että kursseja ei ole?

Kokemukset vaihtelevat

Joka kunnalla Suomessa on omat resurssit ja ulkomaalaisten määrä on erilainen, mikä on yhteydessä suomen kielen opetuksen laatuun. Esimerkiksi Seinäjoen tapauksessa suomen kielen opettaja kertoi, että TE-toimisto tarjoaa harvoin suomen kielen tasoja B2 tai C. Oulussa taas eräs espanjalainen kertoi, että on mahdollista ottaa suomen kielen kursseja A, B ja C yliopistossa TE-toimiston kautta, mikä tarkoittaa ehkä, että kurssit ovat laadukkaampia.

Helsingissä olen kuullut ystävältäni, joka opettaa suomea, että suomen kielen opetuksen laatu heikkeni, kun TE-toimisto valitsi edullisimman kurssin eikä laadukkaimman kurssin. Turussa yksi meksikolainen kertoi minulle, että hän voi opiskella suomen tasoja B ja C työväenopistossa TE-toimiston kautta.

Havaitaan siis, että käytettävissä olevat kurssit riippuvat omasta tilanteesta ja asuinalueesta. Kotoutumissuunnitelman kurssit riippuvat TE-toimiston ostamista kursseista. Jos sinua ei ole valittu opiskelemaan TE-toimiston kautta, ehkä on mahdollista opiskella suomea iltalukiossa, kansalaisopistossa tai työväenopistossa. Ainakin, jos siellä on sopivia kursseja.

Tämä teksti on kirjoitettu Suomen kielen ja kulttuurin aineopintojen Akateemisen vuorovaikutuksen kurssilla syksyllä 2020. Suomen kielen ja kulttuurin opiskelijat ovat oppineet suomen toisena tai vieraana kielenä.