”You should act like every measurement you start is going to continue forever, but the people in charge of the measurements and data flow would move on to different tasks the next week,” says Pasi Kolari, university researcher at the University of Helsinki. In this blog interview, Kolari, who works as a data liaison for SMEAR stations (Station for Measuring Ecosystem-Atmosphere Relations), sheds light on the real life challenges of collecting, processing and opening data. The article is part of the Think Open article series on open science research infrastructures.
Open access on the rise at Finnish universities
Over the past few years, the number of open access publications has been growing rapidly at Finnish universities and universities of applied sciences. According to data collected by the Ministry of Education and Culture, 64.9% of all peer-reviewed articles produced by the universities in 2019 were reported to be open access publications. Jatka lukemista ”Open access on the rise at Finnish universities”
Julkaisujen avoin saatavuus yleistyy nopeasti suomalaisissa yliopistoissa
Tieteellisten julkaisujen avoin saatavuus on muutaman viime vuoden aikana edennyt nopein askelin suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisutiedonkeruussa koottujen tietojen mukaan 64,9 % yliopistojen vuoden 2019 aikana tuottamista vertaisarvioiduista artikkeleista on avoimesti saatavilla joko kustantajan palvelussa tai avoimeen julkaisuarkistoon rinnakkaistallennettuna versiona. Jatka lukemista ”Julkaisujen avoin saatavuus yleistyy nopeasti suomalaisissa yliopistoissa”
Open learning in geography teaching in higher education
Open learning and open science are more engaged each other than one can think. In the geography teaching in higher education we have noticed that more open data sources, rise of open source software, and call for open publishing have affected also to our ways to teach. Because teaching and research are going hand in hand in higher education, so are open science and open learning too.
Jatka lukemista ”Open learning in geography teaching in higher education”
HSSH tarjoaa foorumin tutkijoiden yhteistyöhön yli tieteenalarajojen
Tänä keväänä toimintansa aloittanut Helsingin yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellinen instituutti HSSH tarjoaa yhteistyö- ja keskustelufoorumin eri alojen tutkijoille Keskustakampuksella. HSSH-infrastruktuurin rakennustyö vasta alkanut, mutta tutkimuskoordinaattori Mari Siiroinen avaa blogihaastattelussa HSSH:n suunnitelmia.
Jatka lukemista ”HSSH tarjoaa foorumin tutkijoiden yhteistyöhön yli tieteenalarajojen”
Think Open -blogille kaksi vuotta täyteen – juhlan kunniaksi lukuvinkkejä!
Think Open -blogi täyttää kaksi vuotta tänään. Juhlan kunniaksi on tarjolla lukuvinkkejä, joita ovat poimineet blogin toimitusneuvoston jäsenet. Tarjolla myös luetuimpien juttujen top 10.
Jatka lukemista ”Think Open -blogille kaksi vuotta täyteen – juhlan kunniaksi lukuvinkkejä!”
Two years of the Think Open blog – check out the editorial picks!
The University of Helsinki’s Think Open blog turns two years old today. To celebrate the anniversary, the blog’s editorial board’s members have picked up reading tips for you. The top 10 list of the blog’s most read articles is also revealed.
Jatka lukemista ”Two years of the Think Open blog – check out the editorial picks!”
Raakadatasta FAIR-dataksi – SMEAR-asemien datan matka instrumentilta loppukäyttäjälle
”Pitäisi toimia kuin jokainen aloitettu mittaus jatkuisi ikuisesti mutta mittausten aloittajat ja datavirran ylläpitäjät siirtyisivät muihin töihin seuraavalla viikolla”, havainnollistaa yliopistotutkija Pasi Kolari datanhallinnan lähtökohtaa. Ilmakehätieteiden tutkimuksen SMEAR-asemien datayhdyshenkilönä toimiva Kolari valottaa blogihaastattelussa käytännönläheisesti datan keräämiseen, käsittelyyn ja avaamiseen liittyviä haasteita. Artikkeli on toinen osa Think Open -blogin avoimen tieteen tutkimusinfrastruktuureja esittelevässä sarjassa.
A webinar on estimating the quality of open access journals – and other open science events in May
Helsinki University Library organises a webinar, which will introduce UH researchers to the characteristic features of predatory publishers and journals and explain by which criteria one can tell the good journals from the predatory journals. In addition to this, library welcomes all University of Helsinki researchers, students and staff to virtual Open Science Café every Tuesday at 2–3 pm until the end of May.
Open science during coronavirus outbreak – an overview of the manifestations of openness
While states have closed their borders in response to the coronavirus outbreak, science has opened up in a unique way. Researchers have been openly sharing their outputs and making research available across disciplines, publishers have broken down their paywalls, and new ways of creating and disseminating scientific knowledge have been developed. This blog article provides an overview of the manifestations and features of open science over the past few months.