Think Open -blogille kaksi vuotta täyteen – juhlan kunniaksi lukuvinkkejä!

Think Open -blogi täyttää kaksi vuotta tänään. Juhlan kunniaksi on tarjolla lukuvinkkejä, joita ovat poimineet blogin toimitusneuvoston jäsenet. Tarjolla myös luetuimpien juttujen top 10.

(This article is also available in English.)

Helsingin yliopiston avoimesta tieteestä ja digitaalisista tutkimuspalveluista raportoiva Think Open -blogi täyttää tänään kaksi vuotta. Merkkipäivän kunniaksi blogin toimitusneuvoston jäsenet poimivat blogin 169 artikkelin tekstin joukosta omia lukuvinkkejään.

Blogiin on kahden vuoden aikana kirjoittanut kaikkiaan 47 kirjoittajaa. Aiheet ovat vaihdelleet laidasta laitaan, on ollut tapahtumaraportteja, tutkimusprojektiesittelyjä, haastatteluja, palvelukuvauksia ja tutkijapuheenvuoroja – fiktiota unohtamatta. Avoimen tieteen teemoja on trampattu pitkin ja poikin, niin avoimen julkaisemisen, datan, opetuksen kuin tutkimusinfrastruktuurienkin näkökulmasta.

Pitemmittä puheitta, tässä toimitusneuvostolaisten poimintoja blogijutuista:

Salla-Maaria Laaksonen

”[1–2] Itse promoaisin näitä ’miksi teen näin’ -tyyppisiä artikkeleita, joissa henkilöiden käytänteiden kautta nostetaan esille hyviä käytäntöjä perusteluineen. [3] Lisäksi konkreettisesti arjessa kiinni oleva mahtava datansiivousviikko!”

Aino Juslén

”[1] Kaikki alkaa siitä, että valitsemme strategiseksi tavoitteeksi avoimen tieteen. Ja sitten määrätietoisesti edetään kohti tavoitetta yhteisen suunnitelman avulla. Innostavaa ja palkitsevaa. [2] Rinnakkaistallennus on tehty todella helpoksi yliopistossamme. Siitä suuret kiitokset kirjaston palveluille. [3] Tämän blogin näkökulmat ovat edelleen ajankohtaisia. Datan jakamisen tulisi olla sääntö ja sen tulee olla helppoa.”

Tiina Käkelä

”[1] Blogiteksti esittelee rinnakkaistallentamisen selkeänä rautalankamallina, ja tekstin lopussa on linkit muihin täydentäviin saman aihepiirin teksteihin. [2] Hyvä tietopaketti, soveltuu hyvin monenlaiseen koulutuskäyttöön: milloin on syytä epäillä kansainvälisen tiedekustantajan luotettavuutta? Jutussa käsitellään myös sitä, mitä usein tapahtuu kirjoittajan tekijänoikeuksille kansainvälisessä tiedejulkaisemisessa. [3] Kriiseissä asioiden merkitys usein kirkastuu uudella tavalla. Koronapandemia on osoittanut jo nyt, miten tutkimustiedon avoin saatavuus on välttämätöntä isojen globaalien ongelmien ratkaisussa.”

Olli Vanajas

”[1] Supercharged data -juttu taisi olla Tiken jutuista luetuin, ja se on kiinnostava aihe myös tutkimuksen osalta. [2] Tietoturva ja sensitiivinen data ovat tärkeitä aiheita. [3] Umpiosta on hyvä muistutella, vaikka se on vähän vaiheessa edelleen.”

Mari Elisa Kuusniemi

”[1–3] Mä pidän näistä!”

Riitta Koikkalainen

”[1–3] Silläkin uhalla, että papukaijan tavoin toistan kerran kirkastunutta oivallustani, toistan: avoimen tutkimuksen ideaalit ovat niitä vanhoja tuttuja tieteellisen tutkimuksen ideaaleja. Tutkijan työ on tutkia ja kertoa tutkimuksestaan avoimesti kaikille, sekä hyvät että huonot meiningit. Kertoa pitää, vaikka saattaa tuntua siltä, että huutaa tuuleen ja puhuu seinille – seinät sentään kaiuttavat sanoja jos vaikka eivät kuuntelekaan. Avoimen julkaisemisen ja saatavuuden teemojen lisäksi tiedeyhteisössä olisi hyvä kiinnittää huomiota aineistojen avoimuuteen, sähköisen aineiston pitkäaikaissaatavuuteen ja –säilyttämiseen sekä tutkimuksen vastuulliseen ja eettiseen arviointiin. Näillä perusteilla lukuvinkkini ThinkOpen-blogiteksteistä ovat:”

Top 10 – blogin luetuimmat artikkelit

1. Introduction to Open Data Science (you may become a data scientist!)
  2. Testissä Alternative Access – vaihtoehtoiset tavat päästä kiinni tutkimusartikkeleihin
  3. Creating a brilliant data management plan (DMP)
  4. New open access publisher competes through quality and efficient dissemination
  5. Supercharged research data storage and sharing is on the way