Kansalaistieteestä, tutkimustiedon käytöstä ja kotimaisesta tiedejulkaisemisesta – katsaus Think Open -blogin syksyn artikkeleihin

Think Open -blogissa on julkaistu syksyn aikana monipuolinen kokonaisuus tieteen avoimuutta eri puolilta tarkastelevia artikkeleita. Alla on tiivis katsaus syksyn tarjontaan.

(This article is also available in English.)

Kansalaistiede

• Kuka tekee tiedettä kenelle ja missä menevät kansalaistieteen rajat? Yhteenveto Open Access -viikon kansalaistiedeaiheisesta webinaarista tarkastelee kansalaistiedettä tutkimuksen ja tutkimukseen osallistuvien kansalaisten kannalta ja pohtii kansalaistieteen mahdollisuuksia ja rajoituksia.
  • Kansalaistiedettä voi tarkastella monesta näkökulmasta. Mitkä teemat kansalaistieteessä tutkijoita kiinnostavat? -artikkelissa sosiaalisen kestävyyden apulaisprofessori Taru Peltola, projektitutkija Minna Santaoja ja ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm pohtivat kansalaistiedettä mm. kansalaisten osallisuuden kautta, osallistumiseen liittyvän teknologian kautta ja arkisten ruokaostosten kautta.

Tutkimustieto, journalismi ja tietokirjallisuus

• Tietokirjailija ja toimittaja Juha Kauppinen rakentaa kirjoissaan synteesejä tutkimusten pohjalta. Tutkitun tiedon monenlaiset tiet -haastattelussa Kauppinen kertoo, miten hän hyödyntää ekologian alan tutkimusjulkaisuja, mitä keinoja hänellä on tiedon etsintään ja miten tieteellinen tieto ”suotuu” yhteiskuntaan.
  • Helsingin Sanomien ympäristötoimittaja Petja Pelli kertoo Ilmastotietoisuuden levittäjät -artikkelissa kertoo kokemuksiaan tutkimustiedon käytöstä ja saatavuudesta sekä vaikuttavimmista tavoista tehdä tieteen tuloksia tunnetuksi kansalaisten keskuudessa. Pelli jakaa myös mediavinkkejä tutkimusorganisaatioille.

Avoin julkaiseminen

• Johtavasta kotimaisesta oikeustieteen julkaisukanavasta Lakimies-aikakauskirjasta tuli tämän vuoden alussa avoin julkaisu. Päätoimittaja Tatu Hyttinen kirjoittaa artikkelissaan open access -siirtymän taustoista ja nykykäytännöistä sekä pohtii myös tulevaa. Monista muista aloista poiketen oikeustieteiden kirjallisuudella on myös kaupalliset markkinat, mikä oli otettava siirtymässä huomioon.
  • Open access vai ei, siinä kysymys, jota joutuu kysymään niin sanottujen free-artikkelien kohdalla. Blogiartikkeli free-artikkeleista pyrkii kuvaamaan, mitä nämä näennäisesti avoimet ovat ja miten ne voi tunnistaa – ja mikä on niiden asema rinnakkaistallennuksessa.
  • Mitä kirjoja Helda Open Booksissa on vuoden 2023 aikana julkaistu ja millaisia maksuttomia avoimen julkaisemisen mahdollisuuksia yliopistolaisilla on käytössään? HOB-pikkujouluwebinaarissa 12.12. mukana Helda Open Books, Helsinki University Press (HUP) ja avointen lehtien palvelu Editori.

Datanhallinta

• Helsingin yliopiston Datatuessa kesä vietettiin perinteiseen tapaan: aineistonhallintasuunnitelmia (DMP, data management plan) kommentoimalla. Kesän DMP-rumban pohjalta tehty kartoitus pureutui tällä kertaa datatyyppeihin ja datan säilytyspaikkoihin. Kartoitus rakentaa pohjaa entistä paremmille datapalveluille.

Aiemmat Think Open -yhteenvedot löytyvät blogista.

Mistä aiheista Think Open -blogissa pitäisi kirjoittaa? Tai olisiko sinulla oma kirjoitusidea? Kerro ehdotuksesi alla olevaan kommenttikenttään tai ota yhteyttä: juuso.ala-kyyny@helsinki.fi.