Entistä ehompi aineistonhallintasuunnitelma HY:n Datatuen avustuksella!

Helsingin yliopiston Datatuki auttaa tänäkin vuonna tutkijoita aineistohallintasuunnitelman teossa, joka on tullut pakolliseksi osaksi Suomen Akatemian rahoitushakemusta. Datatuen palvelut koostuvat eri kampuksilla järjestettävistä työpajoista sekä kommentointipalvelusta, joka on auki 19.9.2018 asti.

(This post is also available in English.)

Helsingin yliopiston Datatuen aineistohallintasuunnitelmien kommentointipalvelu Suomen Akatemian syyskuun hakua varten on täydessä vauhdissa. Suunnitelmia on saapunut jo yli 20, ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, määrä tulee jälleen kasvamaan tänä vuonna. Viime vuonna Datatuen asiantuntijat kommentoivat lähes sata suunnitelmaa, joita saapui joka tieteenalalta.

Tukea suunnitelmien tekoon tarjotaan työpajoissa sekä kommentointipalvelussa. Työpajoissa käydään läpi, millainen on hyvä aineistonhallintasuunnitelma ja mihin huomio kannattaa kiinnittää. Aineistonhallintasuunnitelman tekemisessä hyödynnetään suomalaisten tutkijoiden käyttöön tarkoitettua DMPTuuli-työkalua (https://dmptuuli.fi), josta löytyy ohjeita suunnitelman laatimiseen. Työpajoissa omaa suunnitelmaa voi työstää kirjaston sekä tietotekniikkakeskuksen asiantuntijoiden kanssa. Tilaisuuksien ajankohdat ja ilmoittautumislinkit löytyvät täältä: http://libraryguides.helsinki.fi/rdm/courses-workshops.

Datatuen kommentointipalveluun voi lähettää oman aineistohallintasuunnitelman, joko suoraan DMPTuuli-työkalun kautta tai osoitteeseen datasupport@helsinki.fi. Suunnitelmat kommentoidaan saapumisjärjestyksessä ja niitä otetaan vastaan 19.9. asti.

Muutama vinkki yleisimmästä kommentointiaiheista, jotka kannattaa tarkistaa omasta suunnitelmasta:

• Jos aineisto on sensitiivistä, onko se otettu huomioon suunnitelmassa? Selviääkö suunnitelmasta, kuka on rekisterinpitäjä ja kuka valvoo pääsynhallintaa aineistoon?
  • Onko aineiston omistajuudet selvillä ja kirjalliset sopimuksen aiheeseen liittyen tehty?
  • Jos aineisto avataan, pitää se myös lisensoida. Millä lisenssillä tämä tehdään?
  • Jos dataa ei jostain syystä voi avata, niin metadata pitää avata joka tapauksessa.

Jos nämä kohdat ovat kunnossa, niin toimi siis jo tänään, ja lähetä suunnitelmasi kommentoitavaksi ennen kuin palvelu ruuhkautuu!

Hyviä vinkkejä suunnitelman kirjoittamiseen julkaistiin jo aiemmin elokuussa tässä blokissa. Käy kurkkaamassa kymmenen kohdan muistilista nerokkaan suunnitelman tekemiseen täältä.