Syksyisiä suunnitelmia opintoihin

Syksy on kulunut digiloikkan osalta yhteistyötahoja tavaten ja heidän toiveitaan ja reunaehtojaan kuunnellen.Vähiten on alkanut muotoutumaan kuva toiveista ja odotuksista, joiden puitteissa kurssit tulisi toteuttaa. Lisäksi kaikkien kurssien suunnittelu on alkanut. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, näin ainakin toivotaan.

Yhteiskunnallisen muutoksen kandiohjelman digiloikka-hankkeeseen kuuluu kolme 5 opintopisteen kokonaisuutta: Globaali taloudellinen muutos, Näkökulmia Suomen sosiaalihistoriaan sekä Suomalaisen yhteiskunnan poliittinen historia. Kaikki kolme kurssia toteutetaan Moodle-pohjaisina verkkokursseina, mutta niiden toteutustavan eroavat muuten suuresti toisistaan. Kaksi ensimmäistä on tarkoitus rakentaa yhdessä pääaineopiskelijoille tarjotun läsnäolokurssin yhteydessä, viimeisen suunnittelu on lähtenyt kurssin kirjavaatimuksista.

Kaikissa kolmessa kurssissa pyritään hyödyntämään verkko-opetusta. Globaali taloudellinen muutos -kurssin osalta tavoitteena on koulutusohjelman puitteissa uudenlainen, interaktiivinen ja monipuolinen kurssi, joka rakentuu lyhyille, alle vartin mittaisille luento pitchauksille, joihin on upotettu toiminnallisuutta. Kurssisuoritukseen kuuluu myös luentoihin liittyvät tehtävät, sekä väittelynomaiset videoinnit. Näkökulmia Suomen sosiaalihistoriaan puolestaan rakentuu Helsingin kaupungin kuva-arkistojen käyttämiseen historiallisen tiedonmuodostuksen lähteenä. Kolmannessa, Suomalaisen yhteiskunnan poliittinen historia kurssissa suoritus rakentuu tarinallisen projektikirjoittamisen avulla.

Tutustumiskurssista vielä

Näiden lisäksi digiloikkahankkeeseen kuuluu myös lukiolaisillekin suunnatun koulutusohjelman yhteisen yhden opintopisteen tutustumiskurssin suunnittelua. Kurssi on tarkoitus Moociin ja automatisoida niin, että se ei jatkossa sido opettajaresursseja, vaan mahdollistaa esimerkiksi lukiolaisten tutustumisen koulutusohjelman pääaineisiin, sekä tapaan, jolla yliopistossa opiskellaan.

MIXED REALITY HUB: A look to the negotiation skills – course

3.10.2019  Jani Holopainen & Antti Lähtevänoja

Mixed Reality Hub, a multidisciplinary research group from the University of Helsinki, is conducting two courses, which will teach students negotiation skills: tropical forest management and general negotiation skills. Courses are funded by the Digiloikka-program (University of Helsinki), Metsäkoulutus ry and Metsämiesten säätiö.

Especially the general negotiation skills -course fits well to various disciplines, as well as for supplement education. Many of the existing virtual courses lack pedagogic aspects, methods and meaningful content. Regarding previous research, these things are some of the biggest barriers for making virtual courses useful. This particular problem is one of the challenges Mixed Reality Hub started to solve. With many years of experience from the field and with an iterative research & development -approach, a whole new concept of virtual course is made. This article will give an insight to the methods used to conduct the courses.

Mooc, VR and training in practice
VR-course has three components: MOOC Massive Open Online Course)-phase, VR (Virtual Reality)-phase and training in practice -phase. Lue loppuun

Mixed Reality Hub: Katsaus Metsätieteiden maisteriohjelman neuvottelutaidot-kurssiin

3.10.2019  Jani Holopainen & Antti Lähtevänoja

Helsingin yliopiston Mixed Reality Hub toteuttaa Metsätieteiden maisteriohjelmaan kaksi virtuaalikurssia: trooppinen metsätalous sekä neuvottelutaidot. Kurssitoteutusta rahoitetaan Helsingin yliopiston digiloikka –ohjelmasta sekä Metsäkoulutus ry:n ja Metsämiesten Säätiön toimesta. Erityisesti neuvottelutaidot kurssi soveltuu aiheeltaan monen eri laitoksen opetusohjelmaan sekä täydennyskoulutukseen. Monet tällä hetkellä olevista virtuaalikursseista kärsii puutteista, kuten teknologian käytettävyydestä, merkityksellisistä sisällöistä sekä pedagogisista toimintamalleista ja menetelmistä. Tutkimuksen mukaan nämä seikat ovat suurimpia esteitä ja kompastuskiviä aidosti lisäarvoa ja oppimista tuottaville virtuaalikursseille. Näitä haasteita ratkomaan on ryhtynyt Helsingin yliopiston Mixed Reality Hub – poikkitieteellinen palvelu ja design –tutkimusryhmä, joka usean vuoden alan kokemuksella sekä iteratiivisella tutkimus- ja kehitysotteella on luomassa neuvottelutaidot kurssista maailmanmittakaavassa ainutlaatuista virtuaalista kurssikokonaisuutta. Samoja menetelmiä ja teknologioita käytetään myös toisen kurssin ”trooppinen metsätalous” toteutukseen. Tässä lyhyt katsaus näistä menetelmistä ja toimintamallista sekä tutkimuksesta, joka kulkee kehityksen kanssa rinta rinnan.

Mooc, virtuaalitodellisuus sekä käytännön harjoittelu

Neuvottelutaidot-kurssi koostuu kolmesta osasta: MOOC (Massive Open Online Course)-osasta, sekä virtuaalitodellisuus- sekä käytännön harjoittelusta. Lue loppuun

Yhteistyössä on voimaa – kokemuksia verkkokurssin suunnittelusta

Maatalous-, ympäristö- ja luonnonvaraekonomian maisteriohjelmassa (AGERE) suurin osa maisterintutkielmista tehdään kvantitatiivisilla menetelmillä, ja niiden opetukseen on panostettu. Ohjelman kurssitarjonnassa ei ole toistaiseksi ollut laadullisten menetelmien kurssia. Näiden menetelmien ymmärtäminen on kuitenkin tärkeää työelämän näkökulmasta. Opiskelijapalautteen perusteella verkko-opetukseen toivottiin lisäystä ja niin syntyi idea kurssista ”Qualitative methods in Agricultural, Environmental and Resource Economics”, joka on osa AGERE-DIGILEAP hanketta.

ABC-työpajalla alkuun
Kurssin varsinaisen sisällön suunnittelu aloitettiin keväällä 2019 ABC- työpajan avulla. Kurssista haluttiin sellainen, että se ei mene minkään olemassa olevan kurssin sisältöjen kanssa päällekkäin, vaan osaltaan voisi tukea ja täydentää opetusta. Mukana suunnittelussa on opettajia useammasta eri ohjelmasta ja oppiaineesta. Tavoite on, että kurssin käytyään opiskelija 1) tunnistaa erilaisia yleisiä laadullisen tutkimuksen menetelmiä, 2) pystyy arviomaan, mikä menetelmä sopii minkälaiseen tutkimusongelmaan ja 3) tunnistaa, millaista on hyvä laadullinen tutkimus. Lisäksi kurssi tukee opiskelijan valmiuksia soveltaa näitä menetelmiä myöhemmin. Ajatuksena on myös, että kun perustaidot saadaan tällä kurssilla, osaston muut laadullisen tutkimuksen kurssit voivat mennä syvemmälle aiheeseen. Lue loppuun

Metsätieteiden maisteriohjelman vuosikatsaus

Metsätieteiden maisteriohjelman vuosi on ollut vauhdikas ja sisältänyt monta mielenkiintoista projektia. Olemme pystyneet tuomaan tutkimustiedeon käytäntöön hyödyntämällä laajennettua todellisuutta (XR) käytännössä monella eri tavalla ja monessa eri kontekstissa. Tästä on ollut selvää apua yhteistyöyrityksillemme.

Alla tarkempi listaus menossa olevista projekteistamme:

Metsätieteellisen maisteriohjelman neuvottelutaidot-kurssi
Neuvottelutaitojen kouluttaminen VR:ää ja 360-videoita hyödyntäen Lue loppuun

Laajennetun todellisuuden käsitteet – MR Hub

Metsätieteiden maisteriohjelman MR Hub tutkii XR:ää eli laajennettua todellisuutta (Extended Reality) sen eri muodoissa.
XR:ään liittyy kuitenkin paljon erilaisia käsitteitä, joita yritetään avata tässä postauksessa.

Asiaa voidaan lähteä lähestymään oheisen skalaan avulla:

Skaalassa virtuaalisuuden taso lisääntyy siirtyessä vasemmalta oikealle.

Oikeassa ympäristössä ei ole mitään virtuaalista (esim. tietokonegrafiikkaa).
Lisätyn todellisuuden (AR) kohdalla oikeaan ympäristöön on lisätty jotain virtuaalista, esimerkiksi puhelimen avulla (mm. Pokemon Go). Lue loppuun

Syys-Koukku

Elintarviketieteiden kandiohjelman digiloikkaprojekti (ETK-KOUKKU) saavutti loppukevään ja alkukesän aikana kurkistus/tutustumiskurssin kehittämisessä alkuvuodesta asetetut minimitavoitteet, jotka toivottavasti mahdollistavat digitaalisen itseopiskelumateriaalin pilottiversion/beeta-version testaamisen syksyn 2019 ETK-010-kurssilla. Kandiohjelman opettajakunnan digitaitojen yhteisöllisessä aktivoinnissa on myös saatu kehitystä aikaiseksi. Esimerkiksi jo noin 75 % opettajista seuraa hankkeen KOUKKU-Moodlea ja osa puuttuvasta 25 prosentistakin on osallistunut hankkeeseen liittyviin tietoiskuihin opettajakokousten yhteydessä. Koukuttaminen luonnollisesti jatkuu entistäkin tarmokkaammin. Lue loppuun

Creating a Cost-benefit analysis MOOC for an international audience

What does it take to make a successful MOOC course for an international audience?

Take a relevant course topic for which there is not yet an international MOOC, mix it with a strong, in-house expertise both subject-specific and pedagogical, adequate funding, infrastructures, and marketing services and here you have a MOOC catering to an international audience. The AGERE-master digileap set out on creating such a MOOC. This is a story of what went right (luckily a lot) and what not so much, and of what we learned in the process that could benefit our learning community here at the University of Helsinki. Lue loppuun