Kurssikirjat avoimeksi Helda Open Booksin kautta – ideat esiin!

Helsingin yliopiston julkaisupalvelu Helda Open Books tarjoaa nopean ja maksuttoman tavan julkaista kurssi- ja oppikirjoja avoimesti. Opetuksessa käytettyjen teosten avoimuutta on hyvä miettiä juuri nyt, kun uusi opetussuunnitelma vuosille 2023–2026 on tulossa käyttöön.

(This article is also available in English.)

Onko mielessäsi opetuksessa käytettävän kirjan julkaiseminen avoimesti? Toivoisitko jotain tiettyä kotimaista kurssi- tai oppikirjaa avoimeen kokoelmaan?

Helsingin yliopiston avointen kirjojen palvelu Helda Open Books on kätevä tapa saattaa uusi tai jo loppuunmyyty kurssikirja opiskelijoiden saataville, luettavaksi ja ladattavaksi. Opetuksessa käytettyjen teosten avoimuutta on hyvä miettiä juuri nyt, kun uusi opetussuunnitelma vuosille 2023–2026 on tulossa käyttöön.

Moni yliopiston opettaja on jo hyödyntänyt open access -mahdollisuutta: Helda Open Booksissa on julkaistu kymmeniä kurssikirjallisuutena käytettyjä teoksia (ks. lista HOB-kurssikirjoista). Kirjojen tekijöiden tarinoihin voi tutustua Think Open -blogin haastattelusarjassa.

Teoksen julkaiseminen edellyttää julkaisulupaa tekijöiltä ja kustantajalta sekä sopivaa tiedostoa (yleensä pdf). Tarvittaessa teos voidaan skannata myös kirjaston siististä kappaleesta. Kirjaston HOB-tiimi auttaa kaikissa julkaisemiseen liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä Helda Open Booksiin: heldaopenbooks@helsinki.fi. Tutustu myös HOB-oppaaseen.