Toukokuun tapahtumista ja vähän alkusyksynkin

Ilmoittautuminen on äskettäin avattu Digiloikkaajat Stagella, vuoden 2017 digiloikka-hankkeiden loppuseminaariin 22.5. klo 12:00-16:00 Tiedekulmassa. Tapahtuma on avoin kaikille kiinnostuneille, mutta mm. tarjoilujen vuoksi seminaariin tulee ilmoittautua viimeistään 13.5. Lisätietoja: https://blogs.helsinki.fi/digiloikka/vuoden-2017-hankkeiden-loppuseminaari/

28.5. klo 9-12 Moodle-miitissä opettajat esittelevät pedagogisia ratkaisujaan Moodlessa ja Moodlen edistyneempiä toimintoja. Ilmoittauminen tähän tilaisuuteen 17.5. mennessä: http://www.helsinki.fi/henkilostokoulutuskalenteri.

Elokuulle puolestaan suunnittelemme tilaisuutta, jossa uudet, vuoden 2018 digiloikka-hankkeet vuorostaan esittäytyvät. Todennäköinen ajankohta on viikon 34 loppupuolella, esim. perjantai 24.8.2018 Tekijänoikeuksiin liittyvä tilaisuus on suunnitteilla samalle viikolle, mutta alkuviikkoon. Yksityiskohdat tarkentuvat; seuraa blogin Tapahtumat-sivua!

DIGILOIKKAA KUVATAITEEN DIDAKTIIKASSA

Kirjoittanut: Hanna Niinistö ja Seija Kairavuori

Digiloikkarahoituksella hankittiin iPadeja kuvataiteen didaktiikan opiskeluun lastentarhan- ja luokanopettajan opintosuunnissa. Olemme käyttäneet didaktiikan opiskelussa iPadeja ja opiskelijoiden omia älypuhelimia havainnoinnin, tiedonrakentamisen ja dokumentoinnin sekä kuvallisen tuottamisen ja yhteistyön välineenä.

Opiskelijat ovat perehtyneet lasten kuvakulttuureihin ja lasten oikeuksiin animaatioita tehden sekä tutustuneet rakennettuun lähiympäristöön mobiiliteknologiaa hyödyntävän pelin avulla.

Lue loppuun

Historian maisteriohjelman digiloikka käynnistyy

Historian maisteriohjelman digiloikka on käynnistynyt. Hankkeemme päivittää historian opetusta digiaikaan, alan omista lähtökohdista. Hanke toteuttaa koulutusohjelmaan työkalupakin, jonka avulla maisteriohjelmassa pystytään

1) opettamaan digitaalisten aineistojen käyttöä kokonaisvaltaisesti osana metodiopetusta ja opinnäytetyöskentelyä

2) tarjoamaan yhtenäiset ohjeet ja periaatteet digitaalisten aineistojen käyttöön ja viittaamiseen

3) luomaan hyvät käytänteet kolmen erilaisen kurssityypin pohjaksi:
* Historiantutkimuksen kovaan ytimeen pureutuva lähdekritiikin ja tiedonhaun metodikurssi
* Hackathon-tyyppinen historiallisen tiedon etsimisen ja soveltamisen kurssi
* Historiaa soveltava, esimerkiksi sosiaalisen median projekteina toteutettava kurssi,

joiden avulla pystytään tavoitteeseen

4) tukemaan opiskelijoita aktiivisina tiedonhakijoina, niin että he kehittyvät itsenäisiksi historia-alan asiantuntijoiksi (opettajiksi, informaatioalan eksperteiksi, toimittajiksi, hankkeiden johtajiksi jne).

Hankkeessa työskentelee projektisuunnittelijana FT Kati Katajisto huhtikuusta 2018 maaliskuuhun 2019.

Lisätietoja: Projektisuunnittelija, FT Kati Katajisto (kati.katajisto at elisanet.fi, helsinki.fi -osoite tulossa käyttöön), yksikön edustajat Anu Lahtinen (anu.z.lahtinen at helsinki.fi), Maiju Wuokko (maiju.wuokko at helsinki.fi)

Katso myös: http://blogs.helsinki.fi/historia/tag/digiloikka/ sekä https://blogs.helsinki.fi/digiloikka/historian-maisteriohjelma/ 

Pieneläinkirurgian potilastapausten kehittely on aloitettu

Aloitin tällä viikolla työskentelyn eläinlääketieteen lisensiaattiohjelman digiloikkahankkeen parissa. Olen vuosi sitten valmistunut tuore eläinlääkäri ja aivan pähkinöinä tästä projektista.

Tehtävänäni on luoda pieneläinkirurgian virtuaalisia potilastapauksia viidennen vuoden opiskelijoille itsenäiseen opiskeluun. Virtuaalisten potilastapausten avulla opiskelijoiden on tarkoitus harjoitella tärkeimpiä pieneläinkirurgian taitoja teoriassa. Kyseisillä potilastapauksilla tullaan mahdollisesti korvaamaan nykyiset viidentenä opiskeluvuotena tehtävät pieneläinkirurgian ryhmätyöt kokonaan.

Opetusmenetelmien uusi aamu koittaa!

Avoimen yliopiston kasvatustieteen perusopintojen digiloikka

1) Erja Rusanen & Taina Lehtinen, Avoin yliopisto

Avoimen yliopiston Kasvatustieteen perusopintojen Kohti tutkivat työtapaa (5 op) verkkokurssille valmistettiin 12 videotallennetta vuoden 2017 kesällä metodologian peruskäsitteistä (~4-10 min) + yksi kurssin orientaatiotallenne (~13 min). Videot tehtiin PowerPoint ohjelmalla (pohjat), jotka työstettiin luentotallenteeksi OBS-ohjelmalla. OBS-ohjelman käyttöön saimme lyhyen teknisen tuen (molemmat tekijät 4-5 ohjauskertaa). Teimme tallenteet osittain virkatyönä. Tallenteissa pyrittiin nostamaan tiivistetysti olennaiset asiat radiopuhetyyliin. Lue loppuun

Mediapolku

Mediapolku on Helsingin yliopiston ja Keski-Uudenmaan kuntien Kuuma TVT -hankkeen yhteistyöprojekti, jossa yliopisto-opiskelijat ohjaavat kuumakuntalaisia oppilasagentteja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä opettavissa projekteissa. Mediapolku on toteutettu jo 1990-luvulta alkaen ja yhteistyö elinkeinoelämän kanssa on vuosikymmenten saatossa vaihdellut teknologiateollisuudesta kustantamoihin ja digitaalisten oppimateriaalien tuottajiin.

Projektin tavoitteena on tutustuttaa peruskoulujen opettajat, oppilaat ja opiskelijat tieto- ja viestintätekniikan erilaisiin opetuskäytön mahdollisuuksiin ja hyötyihin hauskalla ja innostavalla tavalla. Lue loppuun

Kuvataiteen digiloikka

Kirjoittanut: Martina Paatela-Nieminen

Kaikilla viidellä Kuvataiteen didaktiikan perusopintokokonaisuuden (25 op) kurssilla, joita opetan, tehtiin digiloikka lukuvuoden 2017–2018 aikana. Tarkoituksena oli tutkia, miten uudet välineet ja erityisesti virtuaalimaailma muuttavat kuvallista ajattelua. Oli hienoa, että digiloikassa sai tukea verkko-opetuksen koordinaattori Mikko Haloselta.

Lue loppuun

Musiikin digiloikka kasvatustieteellisessä tiedekunnassa

Kirjoittanut Inkeri Ruokonen

Olemme käyttäneet kandiohjelman digiloikkarahaa sekä lastentarhanopettajien että luokanopettajien soiton verkko-opetuksen kehittämisessä maksamalla opiskelijalisenssit verkko-oppimisympäristöihin ja sulauttamalla niitä osaksi musiikin taitojen oppimista.

Kolmen viimeisen vuoden aikana musiikin aineryhmästä on eri syistä poistunut kolme soitonlehtoria ja uusia ei ole tilalle valitettavasti saatu, tuntiopetusta jonkin verran.

Tämän vuoksi olemme ottaneet digiloikkarahoituksen avulla käyttöön jo valmiit musiikinoppimiseen tarkoitetut verkkopohjaiset oppimisympäristöt ja käyttäneet niitä sekä oheisoppimisen tilana että sulautuvasti studiomuotoiseen pienryhmäsoitonopetukseen liittäen. Lue loppuun

Genomes and cytogenetics kurssin itsenäiset verkkotehtävät tulivat valmiiksi.

Digiloikan osana, Genetiikan ja molekulaaristen biotieteiden maisteriohjelman – kurssia varten luotiin opiskelijoille Moodleen itsenäisesti tehtäviä harjoituksia useista eri käsitellyistä aihealueista.  Kyseessä oleva kurssi on tarkoitettu ensimmäisen vuoden maisterivaiheen opiskelijoille ja se käsittelee genomien rakennetta, eroja ja niiden tutkimukseen käytettyjä menetelmiä. Tehtävien tarkoituksena oli tukea opiskelijoiden syväoppimista, opiskelijan hakiessa itse tietoa käsiteltävistä aiheista tehtäviä tekemällä. Samalla kytkettiin luentojen aihealueet ja asiat käytännön genomitutkimukseen bioinformatiivisiin työkaluihin tutustumisen kautta. Lue loppuun