Psykoterapiamanuaaleja on julkaistu runsaasti. KIT-koulutusohjelmassamme opiskelimme useita ns. kolmannen aallon kognitiivisia psykoterapiamenetelmiä tavoitteenamme integroida niistä itselle soveltuvimmat tulevaan psykoterapeutin työhön. Kognitiivinen psykoterapia on kehittynyt viime vuosikymmeninä diagnoosikohtaisista hoito-ohjelmista kohti transdiagnostisia terapiamenetelmiä. Terapiamenetelmä luokitellaan transdiagnostiseksi, jos siinä keskitytään tietyn diagnoosin sijaan hoitamaan psykologisia prosesseja, jotka ovat yhteisiä eri mielenterveyden häiriössä. DSM-5 ja ICD-11 diagnoosijärjestelmät suuntaavat psykiatrista arviointia kohti oirejatkumoja ja diagnoosikategorioiden tarpeellisuutta psykoterapiainterventioita suunniteltaessa on alettu kyseenalaistaa. Kognitiivisen psykoterapian kehitysnäkymissä on lueteltu transdiagnostisten työtapojen voimistuminen, kokemuksellisten työtapojen merkitys, kehon ja tunteiden yhteyden huomioiminen, kehollisen harjoittelun vaikutus tunteisiin ja ajatuksiin sekä ajattelun prosessien ja tunnetyöskentelyn korostaminen.

Tässä opinnäytetyössä käydään läpi transdiagnostista teoriaa ja hoitomalliin liittyvää tutkimusnäyttöä kirjallisuuskatsauksen muodossa. Kliininen osa työstä kattaa transdiagnostisen, tunnetaitoharjoittelua painottavan Taitava tunnemieli- työkirjan käyttöä. Aineistonani ovat ensimmäiset omat lyhytpsykoterapiapotilaani terapeuttiopintojeni aikana. Taitava tunnemieli- työkirja on suomennettu maailmalla laajasti tutkitusta ja käytetystä Unified Protocol for Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders -työkirjasta, jonka on kehittänyt professori David Barlow kumppaneineen. Taitava tunnemieli-työkirja ohjaa kokemukselliseen tunnetaitoharjoitteluun, josta kaikki mielialahäiriöpotilaat hyötyvät diagnoosista ja oirehdinnan monimuotoisuudesta riippumatta. Lyhytpsykoterapiaprosessi etenee hyvin tiiviisti ja vaatii terapeutilta suunnitelmallisuutta, jotta potilas saa interventiosta parhaan mahdollisen avun. Taitava tunnemieli-työkirja on tutkitusti tehokas apu terapeutille tulokselliseen, tunnefokusoituun lyhytpsykoterapiainterventioon ja työkirjajakso voidaan yhdistää muuhun psykoterapeuttiseen työskentelyyn.

Noora Tiili: Transdiagnostinen, tunnefokusoitu lyhytpsykoterapia Taitava tunnemieli -työkirjalla

Kognitiivis-integratiivinen aikuisten yksilöpsykoterapian koulutusohjelma 2020–2023