Tiedote: ”Kurssit koottuna yhteen ja toimii jopa puhelimella”

Sivuhuomautus

TIEDOTE: ”KURSSIT KOOTTUNA YHTEEN JA TOIMII JOPA PUHELIMELLA”

DOO-projektin Kurssisivu-pilotti elokuvatutkimuksen ja teatteritieteen kevään kursseilla on päättynyt ja opiskelija- ja opettajapalautteen kerääminen on käynnissä. Pilotoinnissa on ennen kaikkea kysymys uusista tavoista työskennellä ja pilotin tarkoituksena onkin osoittaa uusien työskentelytapojen hyödyt. Ketterässä projektissa myös pilotointi on ketterää. Pienessä pilotissa kerätty välitön käyttäjäpalaute ohjaa kehitystä ja auttaa nopeasti havaitsemaan, että toimiiko idea oikeasti. Samalla pyritään välttämään hukkainvestointeja.
Lue loppuun

Opintoni- ja Opetukseni-sivut ovat kokeiltavissa

Olemme kevätlukukauden aikaan kehittäneet opiskelijoille suunnattua Opintoni-sivua ja opettajille suunnattua Opetukseni-sivua. Palvelun välttämättömimpien toiminnallisuuksien (MVP, minimum viable product) valmistuttua teetimme palvelumme tietoturva-auditoinnin ja nyt palvelu on yliopistolaisten kokeiltavissa.

Sivut löytyvät toistaiseksi osoitteesta https://opi-3.student.helsinki.fi/. Palvelu ohjaa kirjautumisen jälkeen opiskelijat Opintoni-sivulle ja opettajat Opetukseni-sivulle. Jos käyttäjä on sekä opiskelija että opettaja, ohjaa palvelu käyttäjän Opintoni-sivulle, jonka vasemmassa yläreunassa löytyvästä pudotusvalikosta käyttäjä voi itse siirtyä Opetukseni-sivulle. Toistaiseksi palvelu tunnistaa opiskelijoiksi kaikki ne käyttäjät, joilla on tai on ollut opinto-oikeus Helsingin yliopistoon, ja opettajiksi ne käyttäjät, joilla on Oodissa henkilönumero.

Opintoni- ja Opetukseni-sivu näyttää käyttäjälle Oodista löytyvän opetuksen: tulevien opetustapahtumien aika- ja paikkatiedot, tulevien tenttien aika- ja paikkatiedot, kurssi-ilmoittautumiset sekä opiskelijoille viimeisimmäksi kirjatut opintosuoritukset. Käyttäjä voi lisäksi lisätä palveluun profiilikuvansa, vaihtaa taustakuvan, muokata Hyödyllistä-osion linkkejä, lisätä Suosikit-osioon linkkejä, seuraamiensa sivujen rss-syötteitä sekä toivottavasti jo pian suosikki-Unicafensa ruokalistan.

Palvelun kehittäminen jatkuu juhannukseen saakka ja taas lomien jälkeen. Tavoitteenamme on kehittää sitä palvelemaan mahdollisimman opiskelijoita ja opettajia. Antakaa siis palautetta, kertokaa mitä puuttuu ja mikä on ylimääräistä!

Iterointi – mitä se tarkoittaa?

Tällä hetkellä iteroidaan niin Helsingin yliopiston projekteissa kuin hallitusneuvotteluissakin. Hallitustunnustelija Sipilä käyttää mielellään silloin tällöin iterointi-sanaa ja media onkin herännyt kysymään, että mitä se iterointi oikein tarkoittaa? Onko se joku insinöörien käyttämä termi?

Wikipedian mukaan iterointi on yleinen nimitys menetelmille, joissa työvaiheita toistetaan, kunnes saavutetaan haluttu tulos. Helsingin yliopiston digitaalisissa projektissa, kuten DOO-osaprojekteissa sekä yliopiston ulkoisten verkkosivujen rakentamisessa, käytetään ketteriä menetelmiä iteratiivisia periaatteita soveltaen. Ketterässä kehityksessä kuten scrumissa toiminta jaetaan iteraatioihin. Lue loppuun

Opiskelija – tule käyttäjätestaajaksi

Toukokuussa DOO-projektin Opintoni-sivu sekä Opinder rantautuvat kampuksille käyttäjätestattavaksi. Alla ajankohdat ja paikat, jolloin voit tulla kokeilemaan tulevaa Opintoni -palvelua sekä antamaan siihen palautetta. Samassa yhteydessä testataan myös mahdollisen tulevan palvelun Opinderin ideaa ja käytettävyyttä.

Kumpula: ke 20.5. klo 9-12,  Physicumin aula (HUOM! Paikka muuttunut!)
Keskusta: to 21.5. 9-12,  Aleksandrian aula sekä 4krs. 431
Meilahti: pe 22.5. klo 12-15 Terkko ryhmätyötila 2
Viikki: ma 25.5 klo 12-15 Eläinlääkeetieteellinen tiedekunta EE-talon aula/ruokala

Lisätietoja: doo-projekti (a) helsinki.fi

Opiskelijakilpailu: Kehitä tuoteidea ja voita 500 euroa!

opinder-sivukuvaHelsingin yliopiston Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö -projekti (DOO) etsii uusia tuoteideoita. Keksi ennennäkemätön tuote, joka tukee opetusta ja opiskelua ja voita 500 euroa! Tuote voi olla esimerkiksi opiskelijoille tarkoitettu verkkopalvelu, joka mahdollistaa aivan uudet tavata oppia tai vaikkapa avointa dataa hyödyntävä opettajien ja opiskelijoiden yhteisöllinen sovellus.

Valitse yksi tai useampi keskeinen opiskelupäivään liittyvä ongelma, jossa tietotekniikka voisi auttaa, ja keksi digitaalinen palvelu, joka ratkaisee ongelmat. Kyseenalaista totutut mallit ja käytä luovuuttasi. Tuote voi sisältää myös yksinkertaisen fyysisen laitteen tai kytkeytyä muihin verkkopalveluihin tai laitteisiin.

Kilpailuun voivat osallistua kaikki Helsingin yliopiston opiskelijat tai opiskelijaryhmät.

Lue lisää kilpailutehtävästä ja osallistu 15.5.2015 mennessä: https://student.helsinki.fi/fi.

Kuvassa opiskelijoiden suunnittelema Opinder, jonka avulla voi ryhmätyä, sopia tapaamisista tai vaan heittää nopeita kysymyksiä kanssaopiskelijoilleen. Opinder-protoa voi jo kokeilla mobiililaitteilla osoitteessa http://opinder.sc5.io.

Tiedote: Genetiikan opetushaku on nyt tuotantokäytössä

Sivuhuomautus

TIEDOTE: GENETIIKAN OPETUSHAKU ON NYT TUOTANTOKÄYTÖSSÄ

Perinnöllisyystieteen opetusta annetaan Viikin kampuksella neljässä eri tiedekunnassa. Opetustarjonnan selkeyttämiseksi ja opintojen suunnittelun helpottamiseksi kehitettiin sovellus, josta opiskelijat löytävät helposti kaikki eri tiedekuntien tarjoamat genetiikan kurssit.

Käy tutustumassa genetiikan opetushakuun osoitteessa: https://courses.helsinki.fi/fi/genetics.

Opinder – find your learning buddy

DOO-projektissa eletään ajan hermoilla ja visioidaan tulevaa. Ulla kirjoitti aikaisemmassa merkinnässä Yliopisto-opettajana vuonna 2025 opettajien visiointityöpajasta Sulop-seminaarissa. Minkälaista voisi olla opiskelijan arki vuonna 2024? Viime joulukuussa järjestettiin Kumpulan kampuksella Ohjelmistotekniikan menetelmät -kurssin harjoitusryhmäläisille tulevaisuuden visiointityöpaja. Yksi viiden hengen opiskelijaryhmä hahmotteli opiskelijoille suunnattun Opinder-palvelun.

Opinder-idean opiskelijat esittelemässä ryhmätyötään.

Opinder-idean opiskelijat esittelemässä ryhmätyötään.

Opiskelijoiden idea sai DOO:n projektiryhmässä kannatusta ja se valittiin jatkotyöstöön. Opinderista tehtiin kevyt testiproto ja sitä sekä opiskelijoiden vastaanottoa testattiin maaliskuun toisella viikolla oppimiskeskus Aleksandriassa järjestetyissä haastatteluissa.

Lue loppuun

Tiedote: Kurssisivu tuo opiskelijalle avun kaaokseen

Sivuhuomautus

TIEDOTE: KURSSISIVU TUO OPISKELIJALLE AVUN KAAOKSEEN

Digitaalisen opetus- ja oppimisympäristö (DOO) -projektissa on juuri julkaistu ensimmäinen versio kurssisivusta, jota Helsingin yliopistossa pilotoidaan elokuvatutkimuksen ja teatteritieteen kahdeksalla eri kursseilla. Pilotin jälkeen on tarkoitus tarjota yliopiston kaikilla kursseilla opiskelijalle kurssisivu, jossa on helposti saatavilla kaikki tietyn kurssin tiedot sekä pääsy kurssilla käytettäviin materiaaleihin ja työvälineisiin, kuten Moodleen tai wikiin. Lue loppuun

Yliopisto-opettajana vuonna 2025

Millaista yliopisto-opetus on vuonna 2025? Mitä haasteita opettajalla on työssään? Miten nämä haasteet ratkaistaan? Järjestimme Sulautuva opetus & oppiminen -seminaarissa näitä kysymyksiä käsittelevän työpajan, jossa osallistujat visioivat tulevaisuuden yliopisto-opettajuutta ja opetuksen toteuttamista tukevia palveluja.

sulop_2

Post-it-lappuja tarvitaan tulevaisuudessakin

Kymmenen vuoden päähän siirtyminen osoittautui yllättävän hankalaksi sekä työpajan vetäjille että osallistujille: tarvitaanko vuonna 2025 tulostimia ja ovatko pätkivät verkkoyhteydet enää ongelma? Aikaan ja paikkaan liittyvät kysymykset ovat ongelmana varmasti tulevaisuudessakin: opettaja ei voi olla samanaikaisesti kuin yhdessä paikkaa.

Lue loppuun