”Se ei oo vaan se koulutus, vaan mä saan seikkailun tästä! Mä opin tuntee kulttuurin, kielen, ihmiset, jotain ihan muuta! Eli se on jotain mitä multa ei voi ikinä ottaa pois..”

Tarkastelin pro gradu tutkielmassani Australiassa kolmannen asteen tutkintoon johtaviin koulutuksiin opiskelevien suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden odotuksia ja arvoja Australiassa opiskelusta.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Tutkimukseni havainnoi nuorten nimeämiä syitä sekä arvoja ulkomailla suoritettavalle yliopistotutkinnolle kysymällä miksi opiskelijat ovat motivoituneita suorittamaan yliopistotutkinnon Australiassa. Tutkittavina ilmiöinä olivat Australian opiskeluperäinen maahanmuutto sekä nuorten tekemät arvovalinnat heidän omien kansainvälistymistavoitteidensa saavuttamiseksi.

Toteutin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena puolistrukturoiden haastattelujen avulla seitsemälle vuoden 2020 syys-lokakuussa opiskeleville suomalaisille Australian yliopistojen tutkinto-opiskelijoille, jonka jälkeen analysoin aineistonkeruun litteroituja haastatteluja teoriaohjaavasti Ecclesin ja Wigfieldin (2002) odotusarvoteorian viitekehyksen pohjalta, josta nostettiin kategoriat käsityksistä, odotuksista onnistumiselle sekä henkilökohtaiset tehtävän arvot ja niihin liittyvät kustannukset.

Tutkimuksen tuloksia ja johtopäätöksiä

Haastateltujen opiskelijoiden henkilökohtaisista tehtävän arvoista korostuivat hyödyllisyysarvot sekä psykologiset kustannukset ja hinta Australiassa opiskelusta. Vaikka opiskelijat mielsivätkin opiskelun Australiassa kalliina, sitä pidettiin myös hyödyllisenä. Hyödyllisyysarvoina korostuneet kansainvälisyys, kielitaito tulevaisuuden työelämälle sekä etenkin pidempiaikainen oleskelulupa asumiseen näyttivät merkitsevän huomattavasti opiskelijoiden valinnassa suorittaa yliopistotutkinto Australiassa. Opiskelijoiden tekemä valinta Australiasta opintomaana oli usein myös helpompaa tehdä, jos opiskelijalla oli jo kytkös maahan esimerkiksi maassa olevan puolison tai aiempien kokemuksien kautta maassa oleskelusta. Opiskelijoiden kolmannen asteen opintojen aloitus näkyi myös vahvasti kytkeytyneenä maan viisumisäädöksiin opintojen mahdollistaessa pysyvän oleskeluluvan sekä mahdollisuuden maan kansallisuuteen. Tutkinnon hinta vaikutti osalla opiskelijoista valintaan valita halvempi yliopisto tai opiskeltava ala, vaikka opiskelija olisi halunnut valita toisin.

Tutkimuksessa merkittävänä korostui myös ulkomailla opiskelevien suomalaisten nimeämät oletukset helpompaan työelämään sijoittumiseen ulkomaalaisen tutkinnon avulla kuin vastaavalla suomalaisella tutkinnolla, kysyttäessä opiskelijoilta heidän uskomuksiaan suoritettavan tutkinnon työnsaantimahdollisuuksista valmistumisen jälkeen. Opiskelijat uskoivatkin olevansa huomattavassa etulyöntiasemassa suomalaisiin opiskelijoihin nähden. Opiskelijoiden kokemuksista Australiassa oli havaittavissa myös heidän vahvistunut itsetunto ja minäpystyvyys opinnoissa pärjäämisestä kontrastina heidän asettamiinsa heikkoihin odotuksiin omasta onnistumisestaan. Haastateltujen opiskelijoiden asettamiin tavoitteisiin Australian opinnoista ei näyttänyt vaikuttaneen opiskelijan lähipiirin odotukset, käyttäytyminen tai heidän asenteensa. Moni opiskelijoista nimesivätkin vanhempiensa sekä lähipiirinsä mieltäneen Australiassa suoritetun tutkinnon vähemmän laadukkaaksi sekä asennoituneen tähän negatiivisemmin kuin vastaavaan suomalaiseen yliopistotutkintoon. Opiskelijoiden lähipiiri saattoi tällöin asennoitua hyvinkin vastustavasti Australian opintoja kohtaan, mutta silti opiskelija päätti lähteä opiskelemaan Australiaan.

Australian opinnot näyttävät houkuttavan nuoria eksoottisuudellaan, mutta se vaatii opiskelijalta myös vahvaa riskinottokykyä, varallisuutta sekä uskoa omiin kykyihinsä. Australian opinnot voivat kuitenkin toimia opiskelijalle tärkeänä investointina tulevaisuuden kansainvälisen uran ja elämän rakentamiselle Australiassa.

Taru Tuuli Pitkänen

Pro gradu: Tutkinto ulkomailta Suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden odotukset ja arvot Australiassa opiskelusta