Taattua laatua. Kotitalousopettajaopiskelijoiden kokemuksia tieteenalaopintojen opetuksen laadusta

Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa ja ainejärjestössä edunvalvontatehtävissä olen päässyt kuulemaan opiskelijoiden erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä kotitalousopettajan opinnoista ja opintojen laadusta. Nämä keskustelut herättivät itsessäni mielenkiintoa päästä maisterintutkielmassani selvittämään kanssaopiskelijoideni kokemuksia kotitaloustieteen perus-, aine- ja syventävien opintojen opetuksen laadusta. Opiskelijoiden kokemuksia opetuksen laadusta on tutkittu kvalitatiivisesti vain vähän, vaan opetuksen laatua lähestytään yleensä oppimistuloskeskeisesti tai kvantitatiivisin metodein, jolloin opiskelijoiden omat henkilökohtaiset kokemukset eivät pääse kuuluviin. Tämän vuoksi tutkielman tarkoituksena oli selvittää kotitalousopettajaopiskelijoiden kokemuksia kotitalousopettajaopintojen perus-, aine- ja syventävissä opinnoissa saamasta opetuksen laadusta. Tutkielman tavoitteena oli kuvata opiskelijoiden moninaisia kokemuksia opetuksen laadusta sekä pohtia ja kuvata tämän kokemukseen vaikuttavia tekijöitä. Näiden avulla tutkielmassa pohdittiin myös erilaisia tapoja kehittää opetusta entistä laadukkaammaksi.

Tutkielman aineistona toimi kymmenen puolistrukturoitua Helsingin yliopiston kotitalousopettajaopiskelijan teemahaastattelua, jotka olivat luonteeltaan sisäpiirihaastatteluja haastattelijan ja haastateltavien kuuluessa samaan yhteisöön. Haastattelut analysoitiin laadullisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.

Analyysin tuloksena tunnistettiin kahdeksan alateemaa, jotka jaettiin kahden yläteeman, opettajaan liittyvät tekijät ja opetukseen liittyvät tekijät, alle. Nämä ylä- ja alateemat on lueteltu taulukossa 1. Tutkielman tulokset osoittivat, että kotitalousopettajaopiskelijoiden kokemusten perusteella laadukas opetus on opiskelijalähtöistä, tieteellistä, monipuolista, ajankohtaista sekä yhdistää teorian, käytännön ja opetuksen. Laadukkaaseen opetukseen kuuluu myös, että opetusta antaa ammattitaitoinen henkilö, joka on innostunut opetettavasta aiheesta. Haastatelluilla opiskelijoilla oli erilaisia kokemuksia opetuksen laadusta, pääosan haastatelluista ollessa pääosin tyytyväisiä opetuksen laatuun. Opetuksen laadun kokemuksissa korostui opettajan pedagogiset taidot ja käytänteet, sekä opintojakson didaktiset ja pedagogiset valinnat. Tutkielman tuloksia voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää opetuksen kehittämistyössä. Nostamalla anonyymejä kokemuksia tästä työstä ja näin hyödyntämällä tämän työn tuloksia yksikään opiskelija ei joutuisi kertomaan julkisesti henkilökohtaisia ja mahdollisesti herkkiä kokemuksia opetuksen kehittämistyön aikana.

Taulukko 1: Tutkielman analyysissä tunnistetut ylä- ja alateemat

Yläteema Alateema
Opettajaan liittyvät tekijät Osaamisen kehittäminen
Henkilökohtaiset ominaisuudet