Miten lisätä oppimisen iloa esi- ja alkuopetuksen matematiikkaan?

Matematiikan osaamistaso on laskenut merkittävästi vuosien 2000 ja 2009 PISA-tutkimuksista. Lisäksi suomalaiset lapset eivät pidä matematiikasta muihin PISA-tutkimuksessa tutkittuihin maihin nähden. Vuoden 2012 PISA-tutkimuksessa kiinnitettiin erityisesti huomiota motivaatioon ja asenteisiin matematiikan kohdalla. Tutkimuksessa todettiin, että suomalaisten nuorten sisäinen motivaatio matematiikan oppimista kohtaan oli huomattavasti muiden OECD-maiden keskiarvoa huonompi. Kun vuosi vuodelta uran luominen luonnontieteisiin ammatteihin kiinnostaa oppilaita vähemmän, on tärkeää kiinnittää huomiota luonnontieteiden opetukseen.

Kiinnostus matematiikkaa kohtaan edistää matemaattisten taitojen kehitystä sekä vaikuttaa suoriutumiseen myönteisesti. Matematiikasta kiinnostuminen on oppimisen kannalta tärkeää, mutta Suomessa tilanne niin matematiikan kiinnostuksen kuin osaamisenkin kanssa on heikentynyt. Siksi tavoitteekseni tässä pro gradu tutkielmassani nousi luoda matematiikkamateriaalia, joka herättää kiinnostusta ja innostusta matematiikkaa kohtaan. Tavoitteeni mukaisessa kehittämistuotoksessa matematiikkaa havainnoidaan niin sanottujen perinteisten oppikirjatehtävien ulkopuolella.

Pro gradu -tutkielmani on toteutettu kehittämistutkimuksena. Empiirisessä ongelma-analyysissa on kerätty tietoa LUMA2020-ohjelmaan osallistuneista esi- ja alkuopetuksessa toimivien opettajien ja kasvattajien matematiikkamateriaalien toiveista.  Tähän kyselyyn vastanneiden vastauksien ja aiempien tutkimuksien perusteella loin ensimmäisen kehittämistuotoksen. Tätä tuotosta arvioitiin tapaustutkimuksena haastattelemalla materiaalia kokeilleita viittä kasvattajaa. Haastattelujen tuloksien perusteella loin toisen kehittämistuotoksen.

Kehittämistuotoksena muodostui merirosvoteemainen seikkailu. Seikkailu on esi- ja alkuopetusikäisille suunnattu 45:n minuutin mittainen kokonaisuus, jossa ratkotaan pulmia matematiikan avulla. Seikkailun voi toteuttaa kotona, koulussa, eskarissa tai missä tahansa. Tehtävissä päästään harjoittelemaan alle 8-vuotiaiden  lasten matemaattiselle kehitykselle olennaisia taitoja, ongelmanratkaisua, yhteistyötä ja ennen kaikkea, seikkailemaan.

Tämän pro gradu -tutkielman mukaan mielekäs ja kiinnostava esi- ja alkuopetusikäisille lapsille suunnattu matematiikka materiaali on oikean tasoista ja sellaista, jota voidaan eriyttää. Kiinnostusta materiaaliin lisää toiminnallisuus sekä lapsia kiinnostava tarina, jonka kannalta toiminta on loogista. Hyvät ja selkeät ohjeet niin lapsille kuin aikuisillekin vaikuttavat materiaaliin kiinnostumiseen ja sitoutumiseen positiivisesti.

Matematiikan oppimisen ei tulisi olla enää tehtävämaratoneja ja yksin puurtamista. Leikit, pelit ja seikkailut luovat oivan pohjan motivoivalle, toiminnalliselle ja hauskalle oppimiselle. Kiinnostus ja innostus matematiikkaa kohtaan syntyy varhain ja siihen tulisi panostaa esi- ja alkuopetuksesta alkaen lapsille sopivalla tasolla.

Tekijä: Vilma Laiho
Työn nimi: ”Ja joku oli silleen, että ei tää oo matikkaa!” Kehittämistutkimus: matematiikkaseikkailu esi- ja alkuopetukseen