Kättäpidempää erkkaopen työhön sosiaaliseen median ryhmästä

Taustaa

Erityisopettaja saattaa työskennellä työyhteisönsä ainoana erityispedagogiikan asiantuntijana. Työyhteisö koostuu muista opetus- ja kasvatusalan ammattilaisista, mutta juuri erityispedagoginen osaaminen on hänen vastuullaan. Vaikka työyhteisössä olisi muita erityisopettajia, heitä harvoin kuitenkaan on suurta joukkoa. Moni kuitenkin kaipaa kollegaa, jonka kanssa jakaa kokemuksia ja ratkoa työssä eteen tulevia haasteita. Facebookin Erkkamaikat-ryhmä tarjoaa erityisopettajille mahdollisuuden keskustella kollegoiden kanssa – jakaa tietoa, kysyä neuvoa ja etsiä vertaistukea. Ryhmä toimii kuin virtuaalinen työyhteisö.

Opettajankoulutus käsittää opettajien peruskoulutuksen, perehdyttämisen uuteen työhön sekä työuran aikaisen täydennyskoulutuksen. Opettajankoulutuksen kehittäminen on nostettu esiin esimerkiksi hallitusohjelmassa, ja vuonna 2021 hallitus antoi eduskunnalle koulutuspoliittisen selonteon, jossa on mainittuna myös tavoitteita opettajien koulutuksen parantamiseksi. Tavoitteiden toteuttamiseksi on käynnistetty lukuisia hankkeita. Tämä tutkimus pyrkii osaltaan valottamaan opettajien tiedontarpeita yhteisön sisältä käsin.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia työhönsä liittyviä kysymyksiä erityisopettajat kysyvät Erkkamaikat-ryhmässä. Lisäksi halusin selvittää, millaisia täydennyskoulutustarpeita keskusteluista nousee esiin. Aineisto kerättiin Erkkamaikat-Facebook-ryhmässä vuoden 2021 elo-marraskuun aikana aloitetuista keskusteluista ja niiden kommenteista. Kaiken kaikkiaan aineisto koostu vähän yli sadasta keskusteluketjusta kommentteineen. Keskustelijoita, joiden kommentit päätyivät aineistoon oli 117. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.

Tulokset

Erityisopettajat vaikuttavat kysyvän toisiltaan neuvoja hyvin monipuolisesti erilaisista työhön liittyvistä aiheista. Kysymykset jaettiin kolmeen pääluokkaan, jotka kaikki sisälsivät alaluokkia. Lisäksi muodostettiin sekalaiset-luokka. Pääluokat ja niiden alaluokat olivat: työn puitteet (alaluokat: pätevyydet, kelpoisuudet ja koulutukset; työehdot; oman työn järjestelyt), taustatyö (alaluokat: opetuksen mukauttaminen, asiakirjat, osaamisen testaaminen ja arviointi) sekä käytännön opetustyö (alaluokat: opetusmateriaalit, sovellukset, tavarat ja tarvikkeet, yleiset vinkit opetustyöhön, tietyn asian opetusvinkit). Lisäksi kahdesta muusta keskustelusta nousi esiin täydennyskoulutustarpeita. Toinen keskusteluista käsitteli oppivelvollisuuden laajentamista ja erityisesti siinä kaivattiin tiedostusta siitä, miten tiedonsiirto toiselle asteelle saataisi sujuvaksi. Toinen keskustelu käsitteli kiinnipitoa.

Näyttää siltä, että Erkkamaikat-ryhmässä kysytään monenlaista tietoa ja tukea. Osasta aiheista kannattaisi järjestää täydennyskoulutusta. Tällaisina aiheina näyttäytyivät esimerkiksi oppilaan kiinnipito sekä arviointikäytänteet erityistilanteissa, kun esimerkiksi oppilaan oppiaine on yksilöllistetty. Toisaalta ryhmässä esiintyi myös  paljon kysymyksiä oppimateriaaleihin liittyen. Nämä kysymykset sisälsivät usein kuvauksen tietynlaisista tarpeista, joihin materiaalin toivottiin vastaavan. Näihin tarpeisiin tuskin pystytään vastaamaan täydennyskoulutuksella. Ennemmin tarve on juuri tällaiselle laajalle verkostolle ja sen runsaille kokemuksille. Näin kysyjä saa kokemuksia esimerkiksi eri kirjasarjoista tai tablettisovelluksista. Osa kysyjistä puolestaan kaipasi kokemuksia vertaisilta, ja juttukaveria, jonka kanssa keskustella tilanteestaan ja jakaa kokemuksia. Moni vaikutti olevan työssään uuden edessä, esimerkiksi ensimmäistä kertaa aloittamassa tietynlaisen erityisluokan opettajana. Tällaiset keskustelut nostavat esiin vertaismentoroinnin tarpeen, ja sitä voisikin hyödyntää entistä enemmän.

Minna Leinos

Hyvät neuvot kalliit. Sosiaalisen median ryhmän keskustelut erityisopettajien
tiedontarpeen ilmentäjinä.