Erfarenheter utifrån en ny studievardag – En kvantitativ studie om svenskspråkiga studenters lärande i förhållande till lärmiljön innan och under coronapandemin

I snart två år har högskolestudenter på flera håll i världen studerat på distans. Under två år har nya studenter börjat sina studier utan att ens träffat sina medstudenter eller lärare ansikte mot ansikte. Coronapandemin har försvårat mångas vardag och det kändes därför viktigt för mig att titta närmare på hur situationen egentligen sett ut.

Målet med denna forskning blev därför att ta fram kunskap om hur studenternas egenförmåga, uppfattning och lärmiljö och upplevelse av studierelaterad utbrändhet sett ut under coronapandemin i jämförelse med innan pandemin. Därtill tittade studien på hur studenternas studieframgång påverkats av coronapandemin.

Metoden i denna forskning är kvantitativ och data samlades in med hjälp av den elektroniska HowULearn enkäten, administrerad av Centret för universitetspedagogik (HYPE). Samplet i studien bestod av svenskspråkiga studenter från pedagogiska fakulteten och Svenska social- och kommunalhögskolan. Under våren 2018, 2019, 2020 och 2021 samlades data in. För att kunna jämföra situationerna delades det insamlade data sedan in i två olika grupper: innan coronapandemin, 2018–2019 där 207 studenter deltog och under pandemin, 2020–2021 där 166 studenter deltog. Fastän samplet bestod av studenter från olika inriktningar behandlades samplet som en helhet. Med hjälp av statistikprogrammet SPSS analyserades sedan det insamlade materialet.

Resultaten visade på att studenterna upplevt coronapandemin som både medgörlig och utmanande. I resultaten framgick att studenterna upplevt undervisningen och lärmiljön som fungerande och att responsen från lärarna fungerat över förväntan. Möjligheterna till samarbete ansågs vara sämre under coronapandemin, på grund av avsaknaden av det sociala stödet och svårigheterna i att skapa diskussioner. På grund av ökade bekymmer kring studieangelägenheter och känslan av otillräcklighet, visade resultaten också på att den emotionella utmattningen bland studenterna ökat. Vidare sågs studenternas studieframgång innan coronapandemin påverkats av flertalet faktorer, till exempel studietekniken, samarbetet och den emotionella utmattningen. Däremot visade sig studenternas studieframgång under coronapandemin påverkats av endast svårigheter i lärandet och cynism, vilket speglar distansundervisningens begränsande effekter.

Jag hoppas studien kan inspirera beslutsfattare och universitetspersonal till att beakta studenternas välbefinnande och inse vikten av det sociala stödet och sociala relationerna som behövs i undervisningen för att studenterna ska orka vara engagerade. Kanske kan studien också hjälpa de mest ensamma och utmattade studenterna att känna sig lite mindre ensamma.

Ellinor Lindholm 2022