Yhteisopetus opettajien silmin

Taustaa

Erityisopetus on kokenut viime vuosikymmenten aikana ideologisia muutoksia. Inklusiivinen koulutusjärjestelmä on tullut uudeksi ihanteeksi. Kyseisen ajatusmallin ideana on, että kaikki oppilaat opiskelevat yhdessä alusta saakka, eikä erityisoppilaita siirretä omiin luokkiinsa. Tilastokeskuksen raportista käy ilmi, että yhä pienempi osa erityisen tuen oppilaista opiskelee erityisryhmässä (SVT, Tilastokeskus 2019). Samaan aikaan erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden määrä on kuitenkin kasvanut kouluissa. Koulujärjestelmä onkin muutospaineiden alla. Miten opetuksen voi luoda niin, että kaikki oppilaat pystytään huomioimaan yksilöllisesti?

Myös opettajuus on jatkuvassa muutoksessa. Viime vuosina on alettu enemmän arvostamaan opettajien välistä yhteistyötä. Perinteisesti opettajan ammatti on ollut melko yksinäistä työtä. Yksi opettaja on vastannut yhden luokan opetuksesta itsenäisesti.  Muutos inklusiiviseen ajattelumalliin on kuitenkin haastanut tätä perinteistä opettajuutta. Tutkimusten mukaan myös opettajat ovat entistä uupuneempia. Opettajalla ei välttämättä ole resursseja vastata yksin kaikkien oppilaiden yksilöllisiin haasteisiin ja tämän takia tarvitaan yhteistyötä.

Yhteisopetuksen voi ajatella olevan yksi ratkaisu ongelmaan. Kyseisellä opetusmuodolla tarkoitetaan kahden tai useamman opettajan välistä tasa-arvoista yhteistyötä, jossa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan oppilasryhmän opetus yhdessä. Sen avulla opettajat pystyvät paremmin vastaamaan heterogeenisen luokan tarpeisiin ja oppilaat saavat enemmän tarvitsemaansa tukea ja apua.

Tutkimuksen toteutus

Pro graduni tutkimustehtävänä oli selvittää, voisiko yhteisopetus olla yksi ratkaisu siihen, että uupuneet opettajat kokevat, ettei heidän resurssinsa riitä tukemaan kaikkia oppilaita yksilöllisesti. Pro graduni on laadullinen haastattelututkimus, jonka analyysissä on fenomenologisia piirteitä. Tutkielman keskiössä ovat siis opettajien henkilökohtaiset kokemukset yhteisopetuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset asiat vaikuttavat opettajien mielestä yhteisopetuksen onnistumiseen. Lisäksi halusin tietää, minkälaisia hyötyjä ja haasteita opettajat ajattelevat yhteisopetuksen käytöstä olevan itselleen opettajina sekä heidän oppilaillensa.

Pro graduni aineisto on kerätty haastattelemalla 13 luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyden avulla syksyllä 2021. Olen analysoinut haastattelut teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.

Tulokset ja johtopäätökset

Opettajat kokivat, että yksi tärkeimmistä onnistuneen yhteisopetuksen edellytyksistä oli löytää sopiva työpari. He kertoivat monista ominaisuuksista, joita ideaalilla työparilla olisi hyvä olla. Tällaisia ominaisuuksia olivat esimerkiksi joustavuus, kyky avoimeen kommunikaatioon ja luottamus työpariin. Myös samansuuntaisia pedagogisia näkemyksiä pidettiin tärkeinä. Tämän lisäksi koettiin, että hallinnollisella tuella oli vaikutusta yhteisopetuksen onnistumiseen.

Yhteisopetuksen koettiin parantavan työssäjaksamista ja vähentävän työkuormaa. Sen lisäksi yhteisopetuksen nähtiin lisäävän yhteisöllisyyttä sekä oppilaiden, että opettajien kesken. Opettajat myös kokivat, että opetus oli laadukkaampaa ja oppimisympäristö turvallisempi, kun paikalla oli useampi aikuinen. Oppilaiden koettiin myös saavan enemmän apua yhteisopetuksessa. Opettajien mielestä yhteisopetuksen avulla oppilaat tottuivat erilaisiin ryhmittelyihin ja erilaisiin ihmisiin.

Opettajat kertoivat myös yhteisopetukseen liittyvistä haasteista. He mainitsivat, ettei yhteisopetus välttämättä sovi kaikille oppilaille. Yhteisopetuksessa muuttuvia osia on enemmän kuin tavallisesti. Suureksi haasteeksi koettiin myös epätasainen vastuun jakautuminen yhteisopettajien välillä.

Tutkimustuloksissani huomionarvoista on se, että kaikki haastattelemani opettajat kokivat, että heidän työssä jaksamisensa parani yhteisopetuksen avulla. Opettajat kertoivat lisäksi heidän työtaakkansa kevenevän monessa asiassa. Tämän perusteella yhteisopetus voisi olla yksi varteenotettava ratkaisu opettajien uupumisen torjumiseen.

Yhteisopetuksen käytön lisääntyessä kouluissa on rehtoreiden ja opettajien tärkeä tietää, minkälaiset asiat vaikuttavat yhteisopetuksen onnistumiseen. Myös hyötyjen ja haasteiden tiedostaminen, auttaa valmistautumaan tiiviin yhteistyön aloittamiseen. Näin yhteisopettajat voivat valmistautua ja mahdollisesti jopa välttää osan haasteista. Pro graduni antaakin tärkeää tietoa yhteisopetuksesta.

Wilma Vasamies

Yhteisopetus opettajien silmin –  ”Tota en mielellään tekisi mitään muuta enää, kun sitä yhteisopettajuutta on kerran päässyt kokeilee.”