Klasslärares konsultering

Forskningsämne

Konsultering som arbetsmetod för lärare är en följd av att skolvärlden har blivit mer rättsligt reglerad än tidigare. Jag tycker att klasslärares konsultering är ett viktigt ämne att reda ut med tanke på lärarna, eleverna och föräldrarna. Syfte var att utreda om klasslärares konsultering fungerar i praktiken. Jag ville förenkla och öka klasslärares konsultering genom att direkt utreda vilka problem som finns då klasslärare konsulterar. Jag försökte utreda vad som har en positiv inverkan på om lärare konsulterar samt vad som har en negativ inverkan på om lärare konsulterar.

Forskningsuppgift

Forskningsfrågorna var vilka utmaningar upplever klasslärare i fråga om konsultation och hur lindrar man utmaningarna för konsultation? Dessa besvarades med hjälp av intervjuer med klasslärare.

Resultat

Klasslärares upplevda utmaningar med konsultering var kunskapsbrist, att de inte kände de sakkunniga och elevvårdens resursbrist. Dessa utmaningar kunde lindras enligt klasslärarna genom en handbok om konsultering för klasslärare, att lära känna sina kollegor och genom att öka resurserna inom elevvården.

Den upplevda kunskapsbristen är en allmän följd då skolan blivit mer rättsligt reglerad. Därmed skulle det vara bra att höja lärares kunskap och intresse för rättsregler. Jag hoppas att min forskning kan bidra till att hjälpa och vägleda klasslärare att identifiera och lösa juridiska och etiska frågor som berör konsultering.

Franciska Grönvall