Elevers uppfattning om hur sociala medier påverkar vänskapsrelationer i årskurs 6

Syfte och bakgrund

Sociala medier har ökat i användning markant under de senaste tio åren, och flera sociala medietjänster har grundats. I dag har de allra flesta elever i årskurs 6 har en smarttelefon och sociala medier är en del av vardagen. Syftet med magisteravhandlingen var att studera och analysera hur elever i årskurs sex kommunicerar med varandra och hur det påverkar deras relationer och klassandan. Dessa är viktiga med tanke på elevernas känsla av samhörighet, gemenskap, vänskapsrelationer och välmående.

Forskningsuppgift

Forskningsfrågorna var på vilket sätt elever i årskurs sex använder sociala medier för att kommunicera med klasskamraterna, på vilket sett eleverna upplever att sociala medier påverkar deras klassanda, samt på vilket sätt eleverna upplever att sociala medier påverkar vänskapsrelationerna mellan eleverna i klassen, i årskurs sex. Jag intervjuade 21 elever i årskurs sex, och analyserade sedan materialet med tematisk analys.

Resultat

Alla elever använde i alla fall WhatsApp och sociala medier användes både för att umgås online, tidsfördrivs, samt för att stämma träff och sedan ses på riktigt. Trots att tidigare forskning visar att nätmobbning generellt är aktuellt för finländska barn så sa eleverna att ingen mobbning hade skett under det senaste året. Eleverna upplevde att sociala medier är bra med tanke på en klassgrupp där  man kan fråga om läxor, man lär känna varandra bättre och kan tala mera privat. Nackdelarna som kom upp var att det lättare blir missförstånd och gräl på sociala medier. Fastän alla elever sa att de inte känner sig utanför så kom det fram situationer där de kan känna sig utanför exempelvis för att de inte är med i en grupp eller med i en app. Fastän mobbning inte var aktuellt i årskursen kom det fram att alla elever inte känner till skolans kurator och psykolog. Dessutom sa en del elever att det inte skulle berätta om negativa upplevelser på sociala medier till läraren.

Man kunde ta modell av den här skolans förebyggande arbete för mobbning och hur de bygger upp en fungerande klassanda, eftersom det verkar fungera. Mitt råd är att fortsättningsvis jobba för att förebygga mobbning, samt utveckla hur man kunde minska elevers känsla av utanförskap. Dessutom skulle det vara viktigt att eleverna känner till elevvården och känner tillit för de vuxna i skolan.

Annika Sandås