Onnistunut KiVa Koulu ® tarvitsee sitoutuneita opettajia

Kiusaamista on mahdotonta saada loppumaan kokonaan. Joka päivä kouluissa on oppilaita, jotka joutuvat kiusaamisen uhreiksi. Suomalainen KiVa Koulu -ohjelma tarjoaa välineitä kiusaamisen vastaiseen työhön perusopetusta tarjoaville oppilaitoksille. KiVa Koulu -toimenpideohjelman tavoitteena on kiusaamisen ennaltaehkäiseminen, puuttuminen kiusaamistilanteisiin sekä jatkuva seuranta. Tutkimus toimenpideohjelman takana on vahvaa ja sillä on todistetusti pystytty vähentämään kiusaamista kouluissa. Ohjelmassa kiusaaminen nähdään ryhmäilmiönä ja sen lähtökohtiin kuuluu myös keskittyminen kiusaamisen hiljaisiin hyväksyjiin eli oppilaisiin, jotka eivät ole kiusaamisessa aktiivisesti mukana, mutta ovat yhteisön osana keskeisessä asemassa siinä jatkuuko kiusaaminen vai saadaanko se loppumaan.

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajilla on KiVa Koulun kiusaamisen vastaisesta toimintamallista, sekä miten KiVa Koulu -intervention vaikutukset nähdään opettajan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto on hankittu sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 17 Kiva Koulu -ohjelmaan osallistunutta peruskoulun opettajaa toukokuussa ja syyskuussa 2022. Kerätty aineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä.

KiVa Koulu -ohjelma on suomalainen innovaatio ja osoittaa että me otamme kiusaamisilmiön tosissamme; siksi aihe osittain valikoitui mielenkiinnon kohteeksi. Tutkimuksestani käy ilmi, että opettajien henkilökohtaiset kokemukset KiVa Koulu -ohjelmasta olivat vaihtelevia. KiVa Koulu interventiota edesauttoivat opettajien ja koulun sitoutuneisuus interventiomalliin, välineiden saatavuus ja tietous, opettajien koulutukseen pääsy sekä ohjelman selkeä rakenne. Kun opettaja ja koulu toteuttivat yhdessä samansuuntaisesti interventiota, oli opettajan toiminta sitoutunutta kiusaamisen vastaisen toimintamallin toteuttamisessa. Kun suuntaviivat eivät osoittaneet samaan suuntaan, ja aktiivinen yhteistyö puuttui, heikensi se intervention vaikuttavuutta.

Opettajien näkemysten mukaan interventiota heikensi myös kiusaajan kielteinen asenne, kiusaajan perheen osallisuus, ei rakentavalla, negatiivisella tavalla, sekä̈ koulutuksen puute.

KiVa Koulu -ohjelmassa pyritään vaikuttamaan koko ryhmään ja korostetaan jokaisen oppilaan vastuuta yhteisestä̈ hyvinvoinnista. Ohjelmalla on saatu lisättyä̈ sivustaseuraajien empatiaan eli kanssatuntemista esimerkiksi kiusatun kokeman surun tuntemuksia. Opettajien vastauksia ilmenee, että̈ tämä̈ ei kuitenkaan ole riittävää, että tarvitaan lisää välineitä̈ ja koulutusta.

Opettajat kokivat, että ajat ovat muuttuneet vanhasta ja ohjelma vastaa nykyajan haasteisiin puutteellisesti. Oppilaiden erilaiset tuen tarpeet, suomen kielen taidot sekä kiusaamisen laajentuminen sosiaaliseen mediaan ovat moderneja haasteita, joihin KiVa Koulu -ohjelma ei vielä osaa tarpeeksi hyvin vastata.

Kaikki kiusaamiseen tai kiusaamisen vastaiset toimintamalli -tutkimukset ovat tärkeitä. Tulevaisuudessa kannattaa tutkia tarkemmin keinoja ja tukimuotoja, joita luokanopettajat kokevat tarvitsevansa koulukiusaamista vastaan.

Tutkimuksessani saadut tulokset osoittavat, että opettajat olivat epävarmoja netissä, tai tarkemmin ottaen sosiaalisessa mediassa, esiintyvän kiusaamisen torjunta- ja selvittämiskeinojen tehokkuudesta. Sosiaalisen median kiusaamisilmiö vaatii siis paljon lisätutkimusta.

Mielipidettäni tukee myös tutkimuskentältä̈ tulevat kirjoitukset, joissa todetaan, että̈ nettikiusaamisesta on tehty tutkimuksia vähemmän kuin perinteisestä̈ koulukiusaamisesta.

Tulevaisuudessa kannattaa myös pohtia, voiko kiusaamisen vastaista koulutusta viedä̈ jo yliopistoon luokanopettajakoulutukseen, jolloin tulevaisuuden opettajilla olisi enemmän työkaluja kohdata ja ehkäistä̈ koulukiusaamista.

Meistä kaikki haluavat lapsensa päätyvän mahdollisimman turvalliseen kouluyhteisöön, jossa opettajalla on keinot suojella oppilaitaan ja puuttua uhkaaviin tilanteisiin. Silloin voimme myös luottaa täysin tulevaisuuden opettajiin.

Isabell Kern-Harju

Opettajien kokemuksia KiVa Koulu ® -ohjelman toimivuudesta