Opettajan sanaton viestintä käsityön opetus-oppimistilanteissa ohjeistuksen tukena

Tutkimuksen taustaa

Olen opetustyössäni huomannut oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen tärkeäksi opetuksessa ja etenkin käsityötaitojen opettamisessa. Mielestäni opettajan on tärkeää tukea oppilaiden oppimista ja työskentelyä käsityötunnilla monin erilaisin keinoin, jotta jokainen oppilas pääsisi näyttämään omat ideansa ja taitonsa käsityön tekniikoiden avulla. Tämä herättikin kiinnostukseni opettajan sanattomaan viestintään käsityön opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena olikin kartoittaa, miten opettaja hyödyntää sanatonta viestintää käsityön opetuksessa.

Opetussuunnitelman mukaan käsityössä opetellaan arvioimaan, ymmärtämään ja kehittämään erilaisia teknologisia sovelluksia sekä käyttämään opittuja tietoja ja taitoja arjessa. Käsityön tarkoitus on tuottaa oppilaalle mielihyvää, vahvistaa itsetuntoa sekä kehittää pitkäjännitteisyyttä. Opettajan tehtävänä onkin tukea oppilasta kehittämään käsityöllisiä taitojaan joustavasti itselleen sopivalla tavalla ja kannustaa oppilasta nauttimaan tekemisestään.

Tutkimustehtävä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaista sanatonta- ja kehollista viestintää opettaja käyttää käsityönopetuksessa sekä miten opettaja hyödyntää materiaalia ja työkaluja opettaessaan ja ohjeistaessaan käsityötunnilla. Tässä tutkimuksessa mielenkiinto kohdistui siihen miten sanaton- ja materiaalinen viestintä ilmeni tutkimusaineistossa. Millaisia ovat opettajan eleet, kehon liikkeet ja millaista materiaalia opettaja käyttää opetuksessaan. Ja miten hän sitä käyttää. Koska käsityö on oppiaineena vuorovaikutteista, sille on ominaista sekä laaja kielellinen että sanaton vuorovaikutus. Opettamiseen ja oppimiseen liittyy olennaisena osana näyttäminen ja esittely, jolloin opettaja täydentää puhettaan erilaisilla eleillä ja käden liikkeillä. Erilaisilla liikkeillä ja eleillä opettaja selkiyttää puhettaan opettaessaan jotakin taitoa tai tekniikkaa.

Tutkimuksen toteutus ja aineisto

Toteutin tämän tutkimuksen laadullisena tutkimuksena, analysoimalla käsityötunneilta kuvattua videoaineistoa. Käytin tutkimuksessani valmista, Growing Mind -tutkimukseen kuvattu videoaineistoa. Aineistoa oli 11 tuntia, jotka olivat kuvattu helsinkiläisen yläkoulun  käsityötunneilta. Analysoin videoaineistoa kolmella eri tasolla, jotka ovat makro-, keski- ja mikro- taso. Käytin apunani ELAN-ohjelmaa, jonka avulla maalasin ”räsymaton”, joka kuvaa eri väreillä oppituntien tapahtumia. Poimin aineistosta tilanteet, joissa opettaja opettaa tai ohjeistaa oppilaita ja tarkastelin näitä tilanteita sanattoman ja materiaalisen viestinnän näkökulmasta. Luokittelin löytämäni viestinnän keinot sisällönanalyysin avulla.

Tutkimuksen tulokset

Videoaineiston perusteella jaoin opettajan kehollisen viestinnän kahteen luokkaan. Näitä olivat käden liikkeet ja pään liikkeet. Materiaalinen ja työvälineiden käyttö muodostivat kolmannen luokan. Tutkimus osoitti, että opettajan ja oppilaiden viestintä on vuorovaikutteista ja keskeisintä vuorovaikutuksessa on opettajan sanaton viestintä. Jotta puhe ja opetus olisi ymmärrettävää, tulee opettajan käyttää erilaisia esineitä ja materiaaleja puheensa tukena. Opettajan onkin hyvä esimerkiksi valmistaa mallitilkkuja erilaisista yksityiskohdista opetuksensa tueksi. Mallitilkkuun kun on helppo palata aina uudelleen tarkistaakseen yksityiskohtia.

Tutkimus osoitti myös sen, kuinka tärkeää opettajan on ymmärtää erilaisia oppilaita ja erilaisia tapoja oppia. Käsityön opettajalla tuleekin teknisen taidon ja tietämisen lisäksi olla taito siirtää oma osaaminen erilaisille oppilaille. Tämä asettaa opettajan vuorovaikutustaidot toisinaan koville; on osattava opettaa asiasisällöt erilaiset oppijat huomioiden. Tutkimustuloksia yleistettäessä on myös hyvä huomioida, että jokaisella opettajalla on oma persoonallinen tapa ilmaista asioita niin sanallisesti kuin sanattomasti. Opettajat ovat erilaisia, niin myös heidän tapansa viestiä, tuntea ja suhtautua asioihin. Jokaisen opettajan oma persoonallinen tyylinsä näkyy opetuksessa ja näin ollen myös hänen viestinnässään. Opettajan viestintä vaihtelee myös erilaisten oppilaiden mukaan, kun opettaja huomioi heidät yksilöllisesti.

Kirsimaria Lahtinen