Yläkoulu osana maahanmuuttotaustaisten oppimisen tukea saavien oppilaiden koulutuspolkua

“Mitä haluat tehdä isona?” -kysymystä pähkäillään eri ikäisenä ja eri elämänvaiheissa. Suomen koulutusjärjestelmän keskeisimpänä tavoitteena on tarjota jokaisella lapselle ja nuorelle yhdenvertaiset mahdollisuudet pohtia kyseistä kysymystä koulutuksen eri tasoilla. Todellisuudessa kaikki oppilaat eivät ole samalla lähtöviivalla koulutuspolussa etenemisessä ja omien koulutustavoitteiden saavuttamisessa. Olosuhteet, jossa omaa tulevaisuutta pohditaan ja suunnitellaan eroavat yksilöiden välillä.

Etenkin sosioekonominen tausta, maahanmuuttotausta ja erityisopetuksen piiriin kuuluminen voivat heijastua oppilaiden oppimistuloksissa ja asettaa heidät eriarvoiseen asemaan koulusiirtymissä. Oppilaiden kokemuksia ja toiveita kuuntelemalla voidaan löytää keinoja edistämään onnistuneita koulusiirtymiä ja koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista.

Tutkimuksen tarkoitus

Tutkielmassani tarkastellaan siirtymää alakoulusta yläkouluun. Keskityn maahanmuuttotaustaisten oppimisen tukea saavien oppilaiden kokemuksiin, koska he ovat aikaisemman tutkimuksen perusteella eriarvoisessa asemassa kouluvalinnoissa toisen asteen siirtymässä. Siirtymää alakoulusta yläkouluun on Suomessa tutkittu yleisesti ottaen melko vähän, ja tutkielman kohderyhmän kokemuksia vielä vähemmän. Tutkielmassa pohditaan, jos suuntaamalla katse yläkouluun voidaan löytää keinoja ennaltaehkäisemään toisella asteella ilmenevää koulutuspolkujen eriytymistä.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta oppimisen tukea saavaa maahanmuuttotaustaista oppilasta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, eli oppilailta kysyttiin avoimia ja vuorovaikutuksessa syntyviä kysymyksiä, jotka seurasivat tutkimuksen kannalta keskeisiä teemoja. Teemahaastatteluista syntyvä aineisto analysoitiin kerronnallisesti, eli oppilaiden vastauksista etsittiin kertomuksia, jotka toivat uutta näkökulmaa yläkoulusiirtymän aikana tapahtuvista muutoksista.

Aineistoa analysoimalla pyrittiin selvittämään, millainen rooli erityisopetuksella on siirtymässä, miten koulutuksellinen tasa-arvo toteutuu siirtymässä ja, mitä siirtymä yläkouluun merkitsee oppilaille oman koulutuspolun suunnittelemisen kannalta.

Tutkimustuloksia

Tutkimustulosten mukaan maahanmuuttotaustaiset oppilaat kokevat opiskelun vaikeutuvan yläkouluun siirtyessä. Etenkin suomen kielen vaatimustaso kasvaa, ja heille ei tarjota riittävästi resursseja kehittää kielitaitoaan tarpeeksi. Oppilaiden kokemusten perusteella oppimisen tuen määrä vähenee yläkouluun siirtyessä, vaikka sitä kaivattaisiin entistä enemmän oppisisältöjen vaikeutuessa. Siitä huolimatta, erityisopetus on oppilaille erittäin tärkeä osa koulunkäyntiä yläkoulussa.

Tutkimustuloksista nousee esille myös oppilaiden yläkoulussa kokema rasismi ja ennakkoluuloihin pohjautuva kohtelu etenkin opettajilta. Opettajat kohtelevat heitä leimaavasti ja eriarvoisesti. Oppilaiden mielestä suomen kielen vaativuus ja opettajien ennakkoluuloihin perustuva toiminta voivat muodostaa esteitä heidän koulutuspolkuihinsa.

Oppimisen haasteista, suomen kielen vaatimustason kasvamisesta ja eriarvoisesta kohtelusta huolimatta oppilailla on myönteinen asenne yläkoulua kohtaan. Oppilaat kokevat, että yläkoulu on tärkeässä asemassa heidän tulevaisuutensa kannalta.

Mitä voitaisiin tehdä toisin?

Tutkimustulosten perusteella maahanmuuttotaustaisuus ja oppimisen tuki asettavat oppilaat eriarvoiseen asemaan koulutuksen eri siirtymävaiheissa, mikä näkyy jo oppilaiden siirtyessä yläkouluun. Haastateltavien oppilaiden kokemusten nojalla olisi erittäin tärkeää tutkia yläkoulusiirtymää tarkemmin, ja selvittää, millä ennaltaehkäisevillä toimilla voidaan puuttua peruskoulussa tapahtuvaan eriytymiseen oppilaiden ja koulujen välillä. Onnistuneella siirtymällä yläkouluun voidaan ennaltaehkäistä nuorten yhteiskunnallista syrjäytymistä ja tukea heidän uskoansa koulutukseen. Keskeistä on löytää toimivia ratkaisuja, jotta maahanmuuttotaustaiset erityisopetuksen piiriin kuuluvat oppilaat kokevat olevansa arvostettuja ja tärkeitä kouluyhteisön ja yhteiskunnan jäseniä. Edistämällä koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista heidän kohdallaan voidaan taata jokaiselle nuorelle yhdenvertaiset mahdollisuudet ja olosuhteet löytää vastaus kysymykseen “Mitä haluat tehdä isona?”

Lamia Khan

”Yläkoulu on tulevaisuuteni kannalta tärkeä.”
Maahanmuuttotaustaisten oppimisen ja koulunkäynnin tukea saavien oppilaiden kokemuksia alakoulusta yläkouluun siirtymisessä