Naisten yrittäjyys erilaisilla hyvinvointialoilla – tutkimuksen kohteena heidän identiteetti

Tutkimuksen taustaa

Hyvinvointiin liittyvät erilaiset alat ovat nykypäivää ja iso osa yrittäjistä, jotka työskentelevät erilaisilla hyvinvointiin liittyvillä aloilla on naisia. Tiedetään myös, että identiteetillä on merkittävä rooli osana yksilöä ja hänen toimintaansa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten hyvinvointialan naisyrittäjät määrittelevät oman yrittäjäidentiteettinsä? Sekä, miten naisyrittäjyys näyttäytyy hyvin- vointialalla työskentelevien naisten yrittäjyydessä? Tarkoituksena on syventää ymmärrystä hyvinvointialoilla työskentelevien naisten yrittäjyydestä ja heidän identiteetistään.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Tutkimukseen osallistui 8 erilaisilla hyvinvointialoilla työskentelevää naisyrittäjää. Alat, joilla osallistuja työskentelivät, olivat erilaisia hyvinvointiin liittyviä aloja kuten akupunkturistina ja doualana toimiminen, sekä joogaopettajan toimiminen. Muita aloja olivat hyvinvointiin liittyvä verkkokauppa, digitaalisen terveyspalvelut naisille, senioripalveluiden yrittäjyys. Aineisto kerättiin vuoden 2021 lopussa ja vuoden 2022 alussa. Aineiston keräämisessä käytettiin haastattelumetodia. Sisällönanalyysissa käytettiin induktiivista lähestymistapaa. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan naisyrittäjää.

Tulokset ja johtopäätökset

Tuloksina voidaan todeta, että naisyrittäjät määrittelevät identiteettiään monin eri tavoin. Niin yksilölliset, sosiaaliset tekijät kuin yhteiskunnalliset tekijät voidaan nähdä osana yrittäjäidentiteettiin muodostumisessa. Muun muassa henkilökohtaiset arvot ja itsensä kuuntelu ovat merkityksellisiä. Yhteiskunnalliset tekijät ovat taustalla vaikuttamassa oman yrittäjyyden ja yrittäjäidentiteetin muotoutumista. Tasapaino yrittäjyydessä oman hyvinvoinnin ja itsensä toteuttamisen suhteen näyttäytyy keskeisenä. Tutkimus tukee aiempaa tutkimusta naisten kokonaisvaltaisesta tavasta toimia yrittäjänä. Osa naisyrittäjistä halusi pitää yrityksensä pienenä, mikä tukee myös aiempaa tutkimusta. Tässä tutkimuksessa oli lisäksi useampi naisyrittäjä, jonka tavoitteena oli kasvattaa yritystoimintaansa. Myös osa naisyrittäjistä oli jo laajentanut yritystoimintaansa kansainväliseksi, mikä poikkeaa aiemmasta tutkimustiedosta. Lisäksi tämän tutkimuksen myötä esille tuli, että tutkimuksen naisyrittäjille omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeä osa heidän yrittäjyyttänsä

Minna Hänninen

Hyvinvointialalla työskentelevien naisyrittäjien yrittäjäidentiteetti