Det pedagogiska ledarskapet inom småbarnspedagogiken från två olika perspektiv

Studiens bakgrund

Ledarskapet inom småbarnspedagogiken är ett omtalat och aktuellt ämne, vilket i kombination med ett personligt intresse för småbarnspedagogiken resulterat till studiens syfte. Syftet med denna studie var att skapa en förståelse över hur föreståndare och personal inom småbarnspedagogiken beskriver det pedagogiska ledarskapet samt hur dessa beskrivningar förhåller sig till varandra. Utöver det var syftet att ta reda på hur informanterna skulle utveckla det småbarnspedagogiska ledarskapet. Trots att ledarskapet inom småbarnspedagogiken är ett populärt forskningsobjekt verkar flera av studierna fokusera på antingen föreståndarnas eller personalens upplevelser om ledarskapet. Alltså verkar det finnas utrymme för flera ledarskapsstudier som strävar efter att skapa en bredare förståelse över det pedagogiska ledarskapet inom småbarnspedagogiken. Att kartlägga utvecklingsförslag är däremot aktuellt då diskussioner i media visar att branschen nu nått en punkt där förändring krävs för att förbättra arbetsförhållandena och därmed trygga barnens utveckling. Avhandlingen fokuserar på de utvecklingsförslag som riktar sig mot ledarskapet.

Syfte och genomförande

Syftet med studien var alltså att skapa en förståelse över hur föreståndarna och personalen inom småbarspedagogiken beskriver det pedagogiska ledarskapet, hur dessa beskrivningar förhåller sig till varandra och hur informanterna skulle utveckla ledarskapet. Utifrån dessa syften formulerades följande fyra forskningsfrågor; Hur beskriver föreståndarna inom småbarnspedagogiken det pedagogiska ledarskapet? Hur beskriver personalen inom småbarnspedagogiken det pedagogiska ledarskapet? Hur förhåller sig föreståndarens syn på det pedagogiska ledarskapet i relation till personalens syn på det pedagogiska ledarskapet? samt Hur skulle personalen och föreståndarna utveckla ledarskapet inom småbarnspedagogiken?
För att få svar på dessa forskningsfrågor genomfördes en kvalitativ studie med en fenomenografisk forskningsansats. Datainsamlingen skedde genom intervjuer av fem föreståndare och tre personal inom småbarnspedagogiken. Materialet analyserades med en fenomenografisk analysprocess där olika kategorier bildades. Eftersom forskningsfrågorna ett till tre fokuserar på att beskriva föreståndarnas och personalens upplevelser om det pedagogiska ledarskapet samt jämföra dessa med varandra presenteras svaren som en helhet. Medan svaret på den fjärde forskningsfrågan bildar en egen helhet.

Resultat och diskussion

Resultatet visar att föreståndare och personal på flera punkter hade väldigt lika beskrivningar på det pedagogiska ledarskapet. I beskrivningarna nämndes styrdokument och vision som väsentliga delar av det pedagogiska ledarskapet. Därtill lyftes reflektion, föreståndarens tillgänglighet och erbjudande av verktyg för verksamheten som viktiga aspekter. Det sistnämnda framkom starkare bland föreståndarnas beskrivningar, däremot lyfte personalen fram ett behov av fungerande informationsflöde gällande den pedagogiska verksamheten. Föreståndarna lyfte även starkt fram det coachande ledarskapet i sina beskrivningar av sitt ledarskap, en aspekt som inte framkom i personalens beskrivningar. Gällande utvecklingsförslag lyftes en önskan om flera ledarskapsposter, förändringar i personaldimensioneringen och införande av arbetshandledning. Angående utvecklingsförslag för ledarskapet gick det att finna ett tydligt mönster i informanternas beskrivningar då det fanns utvecklingsförslag som lyftes av alla informanter.
Resultatet tyder alltså på att föreståndare och personal i stora drag har väldigt liknande upplevelser om det pedagogiska ledarskapet. Dessutom tyder utvecklingsförslagen på att det finns vissa aspekter inom ledarskapet som alla informanter önskar förändring i.

Ronja Edgren
Pedagogiskt ledarskap inom småbarnspedagogiken – Upplevelser från föreståndare och personal