Monenlaisia kokemuksia aikuisten maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden erityisopetuksesta

Tutkimuksen taustaa

Koulumaailma on jatkuvasti kehittyvä alue, jonka muutokset luovat myös uusia tarpeita. Tämä tutkimus pohjautuu kasvavaan maahanmuuttajataustaiseen opiskelijakuntaan, joista yhä useampi on aikuisikäinen. Opiskelijakunnan kasvaessa, myös erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita on entistä enemmän. Halusin selvittää, millaisia kokemuksia aikuisia maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita opettavilla erityisopettajilla on heidän opettamisestaan.

Tavoitteet ja toteutus

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erityisopettajat kuvailevat työtään ja opetukseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi halusin tietää, miten opettajien mukaan maahanmuuttajataustaisten aikuisten taustatekijät vaikuttavat oppimiseen ja opettamiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelin Teams-alustan kautta tutkimukseeni kuutta erityisopettajaa, jotka toimivat erilaisissa oppilaitoksissa (peruskoulu, ammattikoulu, lukio, ammattioppilaitos) ja opettavat aikuisia maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla, jaotellen löydöksiä ala- ylä- ja pääluokkien alle.

Tulokset ja johtopäätökset

Tärkeimpänä tuloksena tutkimuksessa ilmeni, että ei ole mitään yhtä tiettyä reseptiä, jolla maahanmuuttajataustaisia aikuisia tulisi opettaa. Opettajien kuvaus omasta työstään oli todella monipuolinen. Heidän työtehtävänsä vaihtelivat runsaasti ja heidän mukaansa työpäivät olivat harvoin samanlaisia. Opettajat käyttivät opetuksessaan monenlaisia menetelmiä, kuten havainnollistamista, piirtämistä ja teatteria. Kielitietoisuus oli opetuksessa vahvasti läsnä, kuten myös selkeä struktuuri tunneilla. Opettajien mukaan oppilaantuntemus on tärkeää sekä opiskelijan kohtaamisessa, että mahdollisten oppimisvaikeuksien tunnistamisessa. Oppimisvaikeuksia on haastavaa tunnistaa maahanmuuttajataustaisilta opiskelijoilta, sillä on vaikea erottaa, johtuvatko haasteet oppimisvaikeudesta vai kehittyvästä kielitaidosta. Opettajat eivät testanneet oppimisvaikeuksia usein, vaan mieluummin antoivat suoraa tukea haasteiden ilmetessä. Opettajien mukaan koulu toimii samalla kotouttajana. Opettajien mukaan työn oppii parhaiten tekemällä, mutta he toivoivat silti koulutusta esimerkiksi kieli- ja traumatietoisuuteen liittyen.

Opiskelijoiden taustatekijät vaikuttavat oppimiseen ja opettamiseen vahvasti, erityisesti koska kyseessä oli aikuisopiskelijat, joiden selkärepussa voi olla monia painavia asioita aiemmasta elämästä. Aikuisuus nousi tutkimuksessa vahvasti esiin, sillä pelkästään aikuisuuden voidaan katsoa olevan koulumaailmassa erityistä. Kulttuurierot tulevat opetuksessa esiin esimerkiksi erilaisen kirjainjärjestelmän käytön kautta, sekä erilaisina tapoina. Lisäksi se, kuinka hyvin opiskelija osaa kieltä, vaikuttaa oppimiseen, kuten myös aiempi koulunkäyntitausta. Joillain opiskelijoilla ei ole koulutaustaa omalla äidinkielellään, jolloin esimerkiksi uuden kielen teorian oppiminen voi olla hankalaa. Opettajien mukaan monilla opiskelijoilla saattaa olla myös erilainen käsitys oppimisesta, verrattuna siihen mitä Suomessa tarkoitetaan oppimisella. Esimerkiksi kotiläksyjen tekemisen merkitystä ei välttämättä nähdä niin suurena. Jotkut opiskelijat ovat kokeneet elämässään traumoja, jotka voivat vaikuttaa oppimista heikentävästi.

Tutkimus paljasti sen, että opettajankoulutus hyötyisi päivittämisestä, jossa maahanmuuttajataustaiset opiskelijat otettaisiin paremmin huomioon. Lisäksi ilmeni selkeästi tarve koulumaailman täydennyskoulutukselle. Koska aikuisten maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden taustat ovat hyvin erilaisia keskenään, luo se myös opettajalle haasteen heidän opettamisessaan.

Emma Eerolainen
Erityisopettajien kokemuksia aikuisten maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opetuksesta