Den positiva psykologins roll i att främja lärarnas välbefinnande – En hermeneutisk analys av lärarnas välbefinnande efter Covid-19 pandemin

Syfte och bakgrund
Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) har Covid-19 pandemin haft allvarlig psykisk påverkan på individer, vilket även gäller lärare. Tidigare studier har även visat att 57% av lärarna funderar på att byta yrke, vilket delvis beror på att deras välbefinnande har försämrats. Positiv psykologi i sin tur har fått mera uppmärksamhet då det kommer att öka elevernas välbefinnande medan forskning runt lärarnas välbefinnande är fortfarande knapp. Syftet med denna avhandling var att ta reda på vilken roll positiv psykologi kan spela då det kommer till att främja lärares psykiska välbefinnande, med speciell fokus på måendet efter COVID-19 pandemin.

Genomförande
För att få en inblick i lärarnas välbefinnande efter Covid-19 pandemin och distansundervisningen samt på vilket sätt den positiva psykologin skulle kunna främja deras välbefinnande valde jag att utföra studien genom semi-strukturerade intervjuer. I studien deltog sex (6) lärare inom den grundläggande utbildningen i Finland. Intervjuerna bandades in, transkriberades och analyserades genom en hermeneutisk analysmetod.

Resultat och diskussion
I resultaten framkom det att samtliga lärare påverkades av Covid-19 pandemin och distansundervisning, fastän inte alla själva ansåg det. Det som påverkade lärarna mest var avsaknaden av det sociala sammanhanget och ensamheten som pandemin förde med sig. Resultaten visade även att lärarna i denna studie hade goda strategier då det kom till att främja sitt välbefinnande. Dessa metoder kan klassificeras som metoder som hör till den positiva psykologin. Fastän lärarna inte hade goda kunskaper i vad begreppet positiv psykologi innebär så använde de ändå dessa metoder omedvetet.
I och med att resultaten visar att den positiva psykologin kan spela en roll i att främja lärarnas välbefinnande anser jag att det skulle vara viktigt med kurser samt workshops inom detta ämne, både inom yrket men även redan under studietiden så att nyutexaminerade lärare skulle ha en grund i hur de kan motverka utmattning och öka deras välbefinnande.

Emma Kotka