Innovaatiotaidot alkuopetuksen monialaisessa teknologiakasvatuksessa

Tutkimuksen taustaa

Suomessa teknologiakasvatus ei ole vakiintunut omaksi oppiaineeksi, vaan on kyse monialaisesta oppimisen kokonaisuudesta, jonka tavoitteena on oppia paitsi ymmärtämään ja käyttämään arjen teknologioita, myös tuottamaan luovia ratkaisuja monimutkaisiin haasteisiin, yhteisöllisen suunnittelun ja käsillä tekemisen kautta, digitaalisia ja perinteisiä teknologioita hyödyntämällä. Aiemmissa tutkimuksissa monialaisten teknologiakasvatusprojektien on havaittu voivan tukea oppilaiden teknologiaan liittyvää osaamista, mutta myös muiden tulevaisuudessa tarvittavien innovaatiotaitojen oppimista, kuten yhteistyöhön, vuorovaikutukseen ja tunteisiin liittyviä sosioemotionaalisia taitoja sekä luovaa ja kriittistä ajattelua.

Alkuopetuksen kontekstissa monialaisia teknologiakasvatusprojekteja on kuitenkin tutkittu vain vähän, eikä oppimateriaalia niiden toteuttamiseen ole ollut juurikaan tarjolla. Tutkimukset varhaiskasvatuksesta peruskoulun ensimmäisille luokille kuitenkin osoittavat pitkäkestoisetkin teknologiakasvatusprojektit hyödyllisiksi myös pienten oppilaiden keskuudessa. Saadakseni aiheesta lisää tietoa, otin tutkimuksessani tarkasteluun alkuopetukseen suunnatun Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojektin, jossa oppilaat toimivat useamman viikon ajan pienryhmissä ja suunnittelevat ja rakentavat kierrätysmateriaaleista omia liikkuvia tulevaisuuden koneita.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat näkevät Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojektin tukevan alkuopetuksen oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen sekä luovan ja kriittisen ajattelun ja toiminnan oppimista. Keräsin tutkimusaineiston Teknologiateollisuus ry:n laatiman Tämä toimii! -käyttäjäkyselyn vastauksista sekä teemahaastattelujen avulla. Kyselyaineisto koostui sadan opettajan numeerisista ja sanallisista vastauksista ja haastatteluaineisto kuuden opettajan yksilöhaastatteluista. Kaikki tutkimuksen osanottajat olivat Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojektin luokassaan toteuttaneita alkuopetuksen opettajia. Aineiston analysoinnissa tarkastelin kyselyn numeeristen vastausten kuvailevia tietoja ensin yleiskuvan saamiseksi. Kyselyn sanallisten vastausten sekä haastattelujen muodostaman laadullisen aineiston analyysissa hyödynsin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia.

Tutkimuksen tulokset

Sosioemotionaalisista taidoista opettajat näkivät Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojektin tukevan erityisesti oppilaiden ryhmäytymistä, ryhmässä toimimisen taitoja sekä yhteistyötaitoja. Opettajat kuvailivat oppilaiden harjoitelleen myös muun muassa tunteiden säätelyä, pitkäjänteisyyttä, muiden huomioimista, vahvuuksien tunnistamista sekä yhteistä päätöksentekoa. Luovaa ja kriittistä ajattelua ja toimintaa projektin nähtiin tukevan käsillä tekemisen kautta, luovuuteen rohkaisemalla, keksimisen ja mielikuvituksen avulla sekä arviointia ja ongelmanratkaisua harjoittelemalla. Näitä taitoja oppilaat harjoittelivat projektin aikana erityisesti pienryhmissään ja konkreettisten materiaalien kanssa toimimalla, heidän suunnitellessa ja rakentaessa liikkuvia tulevaisuuden koneitaan.

Kuten monialaisissa teknologiakasvatusprojekteissa yleensä, myös Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojektissa keskeistä on juuri oppilaiden pienryhmätyöskentely, vapaus tuottaa kaikenlaisia ideoita sekä tunnistaa ja ratkaista vastaan tulevia ongelmia osana suunnittelu- ja rakenteluprosessia. Sekä ryhmätyöskentely että rakentelu nähtiin projektissa tärkeänä ja oppilaita motivoivana, mutta kumpikin haastoi oppilaita myös harjoittelemaan pettymysten sietämistä, pitkäjänteisyyttä ja muita tunteisiin ja yhteistyöhön liittyviä taitoja. Samalla pienryhmätyöskentely ja mahdollisuus kehitellä ja kriittisesti tarkastella ideoita muiden kanssa on voinut tukea oppilaiden luovaa ja kriittistä ajattelua. Lisäksi kierrätysmateriaalien kanssa toimiminen ja käsillä tekeminen mahdollistivat ideoiden ja ratkaisujen kokeilemisen sekä epäonnistumisen harjoittelemisen osana luovaa prosessia.

Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa ja osoittavat monialaisten teknologiakasvatusprojektien voivan tukea oppilaiden innovaatiotaitojen oppimista monella tapaa myös alkuopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkastelin opettajien näkemyksiä projektissa oppimisesta, mutta tulevissa tutkimuksissa olisi kiinnostavaa tarkastella alkuopetuksen monialaisia teknologiakasvatusprojekteja myös oppilaiden näkökulmasta. Lisäksi alkuopetuksen opettajien teknologiakasvatukseen liittyvien käsitysten tutkiminen voisi tuottaa hyödyllistä tietoa vastaavien projektien materiaalien kehittämiseksi, jotta niiden avulla voitaisiin tukea oppilaiden innovaatiotaitojen oppimista entistäkin paremmin.

Elina Hirvola

Innovaatiotaidot alkuopetuksen monialaisessa teknologiakasvatuksessa – Opettajien näkemyksiä Tämä toimii! -teknologiakasvatusprojektin avulla oppimisesta