Klasslärares uppfattningar om undervisningen i åskådningsämnen

Bakgrund

Det har förts diskussioner i media om åskådningsundervisning och dess undervisning allt mer på senare år. I dagens modell är de elever som hör till den evangelisk-lutherska religionen tvungna att delta i undervisningen för religionen. Livsåskådare har möjlighet att välja ifall de vill undervisas i majoritetsreligionen, det vill säga den evangelisk-lutherska eller undervisas i livsåskådning. Ett medborgarinitiativ startades i augusti 2021 där man anser att livsåskådningsundervisning borde vara tillgängligt för alla elever.

Syfte och genomförande

Magisteravhandlingens syfte var att undersöka hurdana uppfattningar klasslärare har om undervisning i åskådningsämnen. Vilken uppfattning klasslärare har om dagens undervisningsmodell samt hur de uppfattar tanken om ett gemensamt åskådningsämne för alla religioner. För att uppnå forskningens syfte använde jag mig av kvalitativa intervjuer. Jag intervjuade sex behöriga klasslärare från Nyland. Då materialet val samlat och transkriberat analyserade jag materialet med hjälp av tematisk analys.

Resultat

Utifrån det systematiskt analyserade materialet uppkom fem temahelheter. Temahelheterna: (1) Jämlikhet i undervisning, (2) Gemenskap, förståelse och världsbild, (3) praktiska arrangemang, (4) överlappande undervisning och (5) rädsla för marginaliserad religionsundervisning. Dessa teman framkom såväl då lärarna berättade om sina uppfattningar och erfarenheter gällande dagens undervisningsmodell i åskådningsämnena som i hur de uppfattade tanken om ett gemensamt undervisningsämne för alla åskådningar.

Fem av de sex intervjuade lärarna uppfattade undervisningen i åskådningsämnena som problematisk och ansåg att ett gemensamt undervisningsämne för alla åskådningar skulle vara mer givande för eleverna. Dessa fem lärare ansåg att den nuvarande modellen är ojämlik och att den kategoriserar eleverna istället för att föra dem närmare varandra. De ansåg även att undervisningen många gånger är överlappande och att de praktiska arrangemangen försvårar genomförandet av undervisningen. Lärarna ansåg att ett gemensamt åskådningsämne för alla skulle bidra med jämlikhet, förståelse och gemenskap och att problemen med överlappande undervisning och praktiska arrangemangen skulle försvinna. En av de sex lärare uppfattade dagens undervisningsmodell som en bra medelväg. Hen uppfattade att ett gemensamt åskådningsämne skulle bidra med att religionsundervisningen skulle marginaliseras eller helt och hållet försvinna.

Vincent Voutilainen

”Vi och dom” Klasslärares uppfattningar om undervisning i åskådningsämnena