Omavalmentajien kehittyvä asiantuntijuus – osaamisen vahvistamisen (meduusan) verkosto

Tutkimuksen taustaa
Tutkimuksessani tarkasteltiin erään kunnan työllisyyden kuntakokeilun omavalmentajien, eli työllisyyden hoidon asiantuntijoiden asiantuntijuuden rakentumista yhdessä kuntakokeilun omavalmentajatiimeistä. Omavalmentaja on ammattinimikkeenä uusi, ja se on luotu vuonna 2021 alkaneiden työllisyyden kuntakokeilujen tarpeisiin. Halusin selvittää, minkälaisia verkostoja tiimin sisälle on muodostunut ammatillisen osaamisen rakentamiseksi ja uudenlaisen omavalmentajan työnkuvan hahmottamiseksi. Lisäksi tarkastelin tutkimuksessa omavalmentajien osallisuuden kokemuksia ja verkostojen muodostumista siitä näkökulmasta, minkälainen organisaatiotausta omavalmentajilla on. Osa tiimi jäsenistä työskenteli tutkimuksen teon aikaan valtion ja osa kunnan palkkalistoilla, joten minua kiinnosti tutkia asiantuntijaverkostojen muodostumista myös tietoresurssien saavutettavuuden ja osallisuuden kokemusten näkökulmasta. Työtä tehtiin tutkimuksen tekoaikana pääosin etätyöskentelynä digitaalisilla alustoilla. Tutkimukseni tavoite oli myös tuoda esille digitaalisilla alustoilla työskentelyn vaikutuksia tiimin asiantuntijuuden rakentumiseen.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus on toteutettu vuosina 2021-2022 laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelminä käytin puolistrukturoitua haastattelua sekä verkostoanalyysiä. Tutkimusaineisto koostui omavalmentajana työllisyyden kuntakokeilussa työskentelevien tiimin asiantuntijoiden yksilöhaastatteluista (n=10) ja erikseen saman tiimin jäseniltä kerätyistä egosentristen verkostojen visualisointitehtävistä (13 kpl). Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisin sisällönanalyysimenetelmin, hyödyntäen Atlas TI-ohjelmaa. Verkostotehtävän aineisto analysoitiin Gephi 0.10.1 -ohjelman avulla.

Tulokset ja johtopäätökset
Tulokset osoittivat, että omavalmentajien tiimin asiantuntijuus rakentui vahvasti tiimin sisäisten verkostojen toiminnan kautta ja asiantuntijoiden aiempaa osaamista, sekä olemassa olevia verkostoja hyödyntäen. Tiimin asiantuntijaverkostot ovat laajat tiimin sisäisesti, ja ne ulottuvat myös rinnakkaisten tiimien asiantuntijoihin, sekä myöskin Te-toimiston asiantuntijoihin valtiotaustaisten omavalmentajien kautta. Tiimin sisäiset pikku ryhmittymät kehittelivät työkäytänteitä ja loivat uusia toimintatapoja. Tätä muutostoimijuutta on tiimissä rajoittanut resurssipula ja kehittämispäivien ideoiden heikko tuominen käytännön työhön.
Kuntataustaiset omavalmentajat kokivat, että heidän jäsenyytensä ja tietoresurssien saavutettavuus tiimissä on ollut heikompaa, kuin valtiotaustaisten kollegoiden tapauksessa. On myös huomionarvoista, että digitaalista teknologiaa hyödynnettäessä jotkut tiimin jäsenet ovat herkästi kokeneet, että heillä ei ole mahdollisuutta tai oikeutta olla äänessä yhteisissä palavereissa, ja näin ollen heidän asiantuntijuutensa ei ole tullut osaksi tiimin osaamista. Teamsia voi pitää Medusana, joka on muuttanut osan tiimiläisistä ”kiveksi” – näkymättömiksi palavereissa tai yhteisissä tapaamisissa. Kun käytetään esimerkiksi Teams-alustaa erilaisiin vuorovaikutuksellisiin tapahtumiin, olisi organisaatiossa huomioitava, että tekniikka vaikuttaa aktiivisena toimijana työntekijöiden osallisuuden kokemuksiin, aktiivisuuteen ja sitä kautta koko tiimin yhteisen asiantuntijuuden rakentumiseen. Sen käyttöön tarvitaan uusia käytänteitä ja uudenlaista lähestymistapaa, jotta kaikkien omavalmentajien toimijuus saadaan paremmin näkyväksi ja osaksi organisaation asiantuntijuutta.
Tutkimukseni on merkittävä, koska se tuo esille täysin uuden ammattinimikkeen alla työskentelevien työllisyyspalveluiden omavalmentajien haasteita ja oivalluksia asiantuntijuuden rakentumiseen liittyen, työllisyyden kuntakokeilun alkuvaiheessa. Tutkimuksessani lähestytään asiantuntijuuden rakentumista myös etätyöskentelyn näkökulmasta ja tuodaan esille kahden organisaation alaisuudessa työskentelevän tiimin haasteita osallisuuden ja yhteisen kehittelyn kannalta. Työllisyyspalvelut ovat vuoden 2025 alusta siirtymässä kokonaan kuntien alaisuuteen ja tämä kuntakokeilun toiminta-aika vuosina 2021-2024 on erittäin tärkeää aikaa työllisyyspalveluiden uudenlaisen rakenteen ja hallinnon rakentumisen kannalta. Toivon että tutkimukseni voi olla osaltaan vaikuttamassa uudenlaisen työllisyyspalvelun rakentumiseen tutkimassani organisaatiossa.

Anneli Stolt
Omavalmentajien kehittyvä asiantuntijuus – osaamisen vahvistamisen (Medusan) verkosto