Millaiset digitaaliset oppimispelit toimivat alakoulussa?

Tutkimuksen taustaa

Pelillisyys on ollut pitkään osa opetusta alakouluissa, ja digitaaliset opetusmenetelmät sekä pelit ovat kasvaneet suurella vauhdilla. Digitaalisten oppimispelien valikoima laajenee jatkuvasti, ja koulut etsivät toimivia oppimispelejä, jotka sopivat opetussuunnitelman tavoitteisiin. On tärkeää lisätä tutkimustietoa digitaalisista oppimispeleistä myös niiden kehittämisen kannalta. Vaikka aiempaa tutkimusta oppimispelien motivoivuudesta on jonkin verran saatavilla, on olennaista kerätä lisää tutkimustietoa siitä, mitkä ominaisuudet opettajat kokevat erityisen toimiviksi ja missä on vielä parantamisen varaa.

Tutkimuksen tavoitteet ja toteutus

Tämä maisterintutkielma on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty viiden opettajan haastatteluin. Mukana on sekä luokanopettajia että erityisluokanopettajia. Haastattelut toteutettiin keväällä ja syksyllä 2022. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä ominaisuudet parhaiten tukevat oppimista digitaalisessa oppimispelissä sekä millaisia puutteita ja haasteita opettajat kokevat oppimispeleissä. Tutkielmassa keskitytään erityisesti oppimispelin motivoiviin ominaisuuksiin, visuaaliseen ilmeeseen, pelin ohjeistukseen ja pelaajalle sopivaan vaikeustasoon. Opettajan mahdollisuus seurata oppilaiden suoriutumista ja edistymistä oppimispelissä on myös tärkeää, jotta oppimispelien käyttö opetuksessa on tarkoituksenmukaista ja pedagogisesti merkityksellistä.

Tutkimuksen tavoitteet

Tutkielman tulokset osoittavat, että toimiva digitaalinen oppimispeli on opettajien kokemusten perusteella visuaalisesti selkeä, helppokäyttöinen ja pelaajan ikätasolle sopiva. Pelin idean tulisi olla nopeasti ja helposti ymmärrettävissä, jotta pelaaja pääsee nopeasti sisään pelin konseptiin, eikä opettajan tarvitse käyttää liikaa aikaa pelin ohjeistamiseen. Selkeä visuaalinen ilme auttaa erityisesti oppilaita, joilla on haasteita visuaalisen hahmottamisen kanssa. Opettajat kaipaavat myös monipuolisempaa ohjeistusta sekä visuaalisesti että auditiivisesti. He toivoisivat enemmän toistoja samalla vaikeustasolla oppimispelissä sekä helppoutta oppilaan pelisuoritusten ja pelaamisen kautta tapahtuvan kehityksen seuraamiseen. Tutkimusaineiston perusteella oppimispelissä motivoivat erityisesti videopelimäiset ominaisuudet, kuten tason eteneminen ja pisteiden ja palkintojen kerääminen. Tutkielman tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa pelinkehityksen kannalta, sekä tietoa, jota opetusalalla voidaan hyödyntää oppimispelien pedagogisessa käytössä.

Inka Rajala

Opettajien kokemuksia toimivista digitaalisista oppimispeleistä
alakoulussa
”Hei mä päihitin lohikäärmeen! – ja salakavalasti sä opit matematiikkaa.”