Vahvemmat yhteydet, vähemmän kiusaamista: tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkitys koulukiusaamisen vähentämisessä

Koulukiusaaminen on yksi vakavimmista ja laajalle levinneistä ongelmista, joka koskettaa monia kouluyhteisöjä ympäri maailmaa. Se jättää syviä haavoja niin kiusatuille lapsille ja nuorille kuin koko kouluyhteisöllekin. Aikaisempien tutkimusten mukaan koulukiusaamista esiintyy kouluyhteisöissä edelleen kiusaamisen vastaisista toimista huolimatta. Onneksi meillä on kuitenkin monia keinoja puuttua tähän ikävään ilmiöön ja luoda turvallisempi kouluympäristö. Yksi näistä keinoista on tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen kouluissa.

Viimeaikaisissa tutkimuksissa on saatu positiivisia näyttöjä tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämisen merkityksestä kiusaamisen vastaisessa työssä. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat avainasemassa kouluympäristön ilmapiirin ja vuorovaikutussuhteiden parantamisessa. Nämä taidot mahdollistavat avoimen kommunikaation, empatian, konfliktien ratkaisun ja sosiaalisen tietoisuuden kehittymisen. Kun oppilailla ja opettajilla on vahvat tunne- ja vuorovaikutustaidot, he kykenevät ymmärtämään toistensa tunteita, ilmaisemaan itseään rakentavasti ja luomaan myönteisiä ihmissuhteita. Kun oppilaat kykenevät ilmaisemaan tunteensa ja tarpeensa terveellä tavalla, konfliktitilanteet voivat ratketa rauhanomaisesti ilman tarvetta kiusaamiselle. Lisäksi, kun tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat vahvistuneet, oppilaat tuntevat olonsa turvallisemmaksi ja uskaltavat puuttua kiusaamistilanteisiin sekä tarjota tukea kiusatuille.

Tutkimuksen tavoitteet

Tutkimuksessani haastattelin viittä helsinkiläisen alakoulun luokanopettajaa, jotka olivat hyödyntäneet Mieli ry:n Hyvää mieltä yhdessä- käsikirjaa osana tunne- ja vuorovaikutustaitotuntejaan tai muilla oppitunneilla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä koulukiusaamisesta heidän omassa työssään sekä tarkastella, onko tunne- ja vuorovaikutustaitojen säännöllisellä ja tietoisella harjoittelulla vaikutusta kiusaamisen ilmenemiseen koulussa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineiston analyysissä hyödynsin teoriaohjaavaa sisällönanalyysin menetelmää.

Tutkimuksen tulokset

Tutkimukseen osallistuneiden opettajien haastatteluista ilmeni, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen säännöllinen ja tietoinen harjoittaminen kouluarjessa vähentää kiusaamisen ilmenemistä koulussa. Opettajien mukaan Mieli ry:n Hyvää mieltä yhdessä- käsikirjan harjoituksilla oppilaat oppivat tunne- ja vuorovaikutustaitojen lisäksi kaveritaitoja, empatiataitoja sekä tärkeitä mielenterveyttä edistäviä taitoja. Opettajat mainitsivat oppilaiden osoittavan enemmän kunnioitusta sekä myötätuntoa toisia oppilaita kohtaan kouluyhteisössä ja lisäksi he osaavat ottaa muut huomioon sekä sanoittaa omia tunteitaan ja ajatuksiaan paremmin loukkaamatta muita. Haastatteluissa opettajat huomauttivat, että koulukiusaamista tuskin saadaan täysin kitkettyä koulusta, mutta oppilaille voidaan opettaa kiusaamisen vastaisia arvoja sekä tarjota heille taitoja ehkäistä kiusaamisen ilmenemistä kouluyhteisössä.

Olisi mielenkiintoista saada vastaavanlaista tutkimustietoa kaikilta peruskoulun luokka-asteilta koko Suomen mittakaavalla, jotta oikeasti saataisiin mahdollisimman luotettavia tuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksestä kiusaamisilmiön, kouluhyvinvoinnin sekä mielenterveyden edistämisen osalta.

Vilma Ruotsalainen

”Koulu ei oo paikka bestiksille vaan se on paikka kaikelle yhteiselle toiminnalle” – Luokanopettajien kokemuksia kiusaamisesta ja kiusaamisen ehkäisemisestä̈