Miksi minä en näy kirjoissa? – Sukupuolen ja seksuaalisuuden esiintyminen terveystiedon oppikirjoissa

Sukupuoli ja seksuaalisuus muovautuvat ympäröivän maailman mukana jatkuvasti. Tekemässäni tutkielmassani näin seksuaalisuuden ja sukupuolen tiettyinä rakenteina, joita ylläpidetään vuorovaikutuksen avulla. Opetuksen kautta oppijoille välitetään tietynlaista arvomaailmaa ja tämä puolestaan muokkaa oppijoiden maailmankuvaa. Oppikirjoilla on tässä keskeinen rooli. Yllättävää oli, että vaikka kehitys menee eteenpäin, kirjoissa saattoi olla hyvinkin rakenteellisia ennakko-oletuksia. Tutkielmani aihe kiinnosti minua kahdesta syystä: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen aseman vuoksi sekä millä tavalla aihe tuodaan Suomen kouluinstituutiossa esille.

Tutkimustehtävä, tavoite ja toteutus

Tutkielman tutkimustehtävänä on tarkastella, analysoida sekä tulkita seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden esiintymistä yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa. Aihetta lähdin tarkastelemaan siitä näkökulmasta, kuinka sukupuoli- ja seksuaali-identiteetit sekä niiden väliset erot rakentuvat kasvatuksen ja koulutuksen aikana. Koulutusinstituutiot ja oppikirjat ovat merkittävässä roolissa sukupuolen ja seksuaalisuuden erojen normalisoinnissa. Tutkin aihetta erilaisten kysymysten kautta; millaisia tavoiteltavia sukupuolen ja seksuaalisuuden kuvauksia yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa esiintyy? Millä tavoin ja missä yhteyksissä seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus näyttäytyy oppikirjoissa?

Oppikirjojen heteronormatiiviset ja dikotomiset rakenteet

Kirjojen rakenteissa esiintyi vahvasti heteronormatiivisuus. Tämän käsitin ajatuksena siitä, että kaikki ovat heteroseksuaaleja seksuaalisuudesta puhuttaessa. Tämä oli hyvin nähtävissä sekä kielellisissä ja kuvallisissa valinnoissa että kirjojen ehkäisyvalistuksessa. Dikotomisuus eli se, että sukupuolet asetetaan vastakkaisiksi ja toisiaan täydentäviksi, oli kirjojen toisena vahvana ajattelutapana. Ajatellaan siis, että ihminen on joko nainen, mies, tyttö tai poika. Oppikirjoissa tuotiin korostetusti ilmi myös näiden välisiä eroja.

Neutraalit sanat ja lokerointi

Perusoletuksena kai on, että oppikirjat pyritään kirjoittamaan mahdollisimman neutraalisti kaikkia oppijoita varten. Tämän huomasi kirjojen tekstistä, johon oli tietoisesti valittu sanoja, jotka eivät oleta lukijan sukupuolta tai seksuaalisuutta. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyvät asiat olivat kuitenkin ikään kuin irrallaan muusta oppimateriaalista. Lisäksi sukupuoli ja seksuaalivähemmistöt esitettiin toisinaan omana vähemmistöryhmänä ja tekstissä oli havaittavissa jopa ihmisten lokerointia.

Tutkielmani hyödyt

Maailma hyötyy tutkielmastani monella tapaa. Teen tutkielmallani tärkeää aihetta näkyväksi. Aihe on ajankohtainen ja vastaavanlaisia tutkimuksia on tehty Suomessa vain vähän. Koulutuksen avulla voimme uudistaa rakenteita ja se on syy, miksi toivon tämän tutkielman tuovan yhteiskuntaamme jotain uutta. Jatkotutkimusaiheita voisivat olla esimerkiksi aiheen soveltaminen digitaalisiin oppimateriaaleihin sekä opettajanoppaisiin. Lisäksi olisi mielenkiintoista tutkia myös alueellisia eroja moninaisuuden opettamisessa.

Birgitta Hyyrynen
”Miksi minä en näy kirjoissa?” Sukupuolen ja seksuaalisuuden esiintyminen yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa