Lärarnas uppfattning av ämnet slöjd – Varför har vi slöjd i skolan?

Bakgrund

Sedan grundandet av folkskolan på 1860-talet har slöjdundervisning varit en central del av den finska skolans läroplan. Ursprungligen var syftet med undervisningen att lära eleverna praktiska handarbetsfärdigheter som de sedan skulle ha nytta avi deras framtida arbets- och vardagsliv. För 100 år sedan var slöjd mer inriktad på överlevnadsfärdigheter, men i dagens samhälle har syftet med slöjdundervisningen ändrats.
Syfte och genomförande
I diskussioner med slöjdlärare har det framkommit att lärarna ofta är tvungna att förklara varför slöjd fortfarande undervisas i skolorna, särskilt för föräldrar och elever som kanske inte ser den omedelbara nyttan av dessa färdigheter. Syftet med denna forskning är att utforska och redovisa vad lärare som undervisar i slöjd anser att syftet med slöjdutbildningen är och vilka praktiska och pedagogiska utmaningar de upplever inom ämnet.

Utifrån magisteravhandlingens syfte formades två forskningsfrågor.

1. Vad anser lärare att syftet med slöjd i grundskolan är?
2. Vilka praktiska/pedagogiska utmaningar upplever lärare med slöjdundervisningen?

För att besvara forskningsfrågorna användes kvalitativa intervjuer. Fem lärare intervjuades individuellt med en semistrukturerad intervjumetod. Intervjuerna spelades in och analyserades genom en tematisk analys för att identifiera teman och mönster.

Resultat

Lärarna i studien lyfte fram flera syften med slöjdutbildningen, vilka delades in i fyra temahelheter: Motorik/finmotorik, Undervisningens mångfald, Vardagskompetens och kreativitet. I intervjuerna kom det fram att slöjden utvecklar elevernas motoriska och finmotoriska färdigheter, bidrar till mångfalden i undervisningen, och ger eleverna praktiska färdigheter och ett utlopp för kreativitet.
Trots dessa positiva aspekter upplevde lärarna även utmaningar i slöjdutbildningen. Brist på tid, möjligheten för läraren att hjälpa alla elever under en lektion och bristen på resurser framstod som centrala utmaningar. Vissa lärare upplevde också svårigheter med att tolka och implementera läroplanen för slöjd, och menade att den kanske inte alltid återspeglade den praktiska verkligheten.

Sammanfattningsvis ger denna forskning en inblick i hur lärarna upplever slöjdutbildningen, vad de anser att syftet med slöjden är och vilka utmaningar de möter i slöjdundervisningen. Utifrån dessa resultat som denna avhandling lyfter fram hoppas jag kunna försvara slöjdundervisningens existens samt redovisa att slöjden fortfarande idag är ett viktigt ämne.

Staffan Wassholm
Lärarnas uppfattning av ämnet slöjd – Varför har vi slöjd i skolan?