Småbarnspedagogers upplevelser kring etiska dilemman och moralisk stress

Bakgrund
Diskussionen kring småbarnspedagogernas välmående har varit på tapeten de senaste åren. Det har talats mycket om resursbrist, för stora barngrupper och ökade krav på planering och dokumentering. Dessutom är det många småbarnspedagoger som väljer att byta bransch på grund av den låga uppskattningen, dåliga lönen och den fysiska och psykiska belastningen. En orsak bakom personalens utmattning och tankar om branschbyte har setts vara etiska dilemman och moralisk stress.

Vad är etiska dilemman och moralisk stress?
Etiska dilemman kan uppstå i situationer där en person inte vet hur hen borde handla eller i situationer då personen vet hur hen borde handla men på grund av olika hinder går handlingen inte att förverkliga. Etiska dilemman kan leda till moralisk stress som uppstår till exempel för att personen tolkar att det finns ett ”rätt” eller ett ”fel” sätt att handla och kanske känner sig tvungen att handla mot egna värderingar, regler eller normer.

Syfte och genomförande
Syfte med denna studie var att ta reda på ifall personalen inom småbarnspedagogiken upplever etiska dilemman och moralisk stress och i hurdana situationer etiska dilemman och moralisk stress uppkommer. Jag var också intresserad av att få veta hur personalen handlar i dessa situationer och vad de upplever kunde förebygga att moralisk stress uppkommer. Denna studie var en kvalitativ intervjustudie där nio lärare- och barnskötare inom småbarnspedagogik som jobbar med barn i 1–5-årsåldern intervjuades för att skapa en bättre förståelse kring deras upplevelser av etiska dilemman och moralisk stress i arbetet. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av en fenomenografisk analys.

Resultat
Resultaten visade att personal inom småbarnspedagogik upplever etiska dilemman och moralisk stress i sitt arbete men i varierande grad. En del upplevde etiska dilemman nästan veckovis medan andra kanske bara några gånger i året eller aldrig. Mest upplevdes etiska dilemman kopplade till situationer där personalen visste vad de borde göra men på grund av olika hinder kunde inte handlingen förverkligas. Orsakerna bakom etiska dilemman kunde vara personalbrist och skev personaldimensionering, tidsbrist, olika syn på barnets bästa, olika syn med kollegor eller vårdnadshavare, press högre uppifrån eller hög arbetsmoral. Dessa dilemmasituationer hanterades ofta med hjälp av öppen kommunikation, samarbete, lösningsinriktat tänkande och egen förberedelse. Att kunna dra gräns mellan arbete och fritid samt att ibland kunna släppa kraven på sig själv sågs också som viktiga redskap. Som förslag på förebyggande åtgärder gavs mera personal till daghemmen, öppen kommunikation och stöd inom arbetsgemenskapen eller från en utomstående instans.

Slutsatser
Denna studie bekräftar de tidigare studierna om att etiska dilemman och moralisk stress är något som pedagogerna inom småbarnspedagogik upplever i sin vardag. Hur etiska dilemman kunde förebyggas och minskas är något som ännu kräver vidare forskning. Kunskap om etiska dilemman och moralisk stress är viktigt med tanke på personalens och barnens välmående. För att kunna behålla den personal som nu jobbar på fältet och för att kunna se till att flera söker sig dit behöver vi se till att omständigheterna på fältet förbättras.

Charlotta Salomaa
Etiska dilemman och moralisk stress inom småbarnspedagogiken