”Joka tunti pyrin tekemään jotain fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi. Pienikin kävely ja pepun nosto penkistä on osana jokaista tuntia” – Oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinot, hyödyt ja haasteet alakoulussa

Lasten ja nuorten liikkumissuosituksen toteutuvat yhä heikommin. Vuonna 2022 vain kolmasosa (33 %) lapsista ja nuorista saavutti ikäistensä liikkumissuosituksen. Alakouluikäisistä alle puolet liikkuu liikkumissuosituksen mukaisesti. Liikkumissuosituksen saavuttaneiden lasten ja nuorten osuus pienenee nuoremmista vanhempiin ikäryhmiin siirryttäessä. Lisäksi lähes puolet alakoululaisten päivittäisestä paikallaanolosta tapahtuu koulupäivän aikana. Koulun rooli fyysisen aktiivisuuden mahdollistajana on merkittävä, koska lähes kaikki lapset suorittavat oppivelvollisuutensa ja viettävät arkipäivinä vuorokaudesta lähes kolmasosan koulussa. Koululiikunta ei pysty kuitenkaan yksin vastaamaan oppilaiden riittävään päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrään, joten tarvitaan muutakin koulupäivän aikana tapahtuvaa liikkumista.

Tutkielman tavoitteet ja toteutus

Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ja kuvata keinoja, joiden avulla luokanopettajat lisäävät oppituntien aikaista fyysistä aktiivisuutta. Lisäksi tutkielmani tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemia hyötyjä ja haasteita oppituntien aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen liittyen alakoulussa. Toteutin tutkielmani laadullisena tutkimuksena. Keräsin tutkimusaineiston pääosin avoimia kysymyksiä sisältävän kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineiston muodostivat 38:n Kymenlaakson alueella alakouluissa luokanopettajina toimivien vastaukset. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Tutkimustulokset

Tutkimukseni tulosten mukaan luokanopettajat voivat lisätä oppitunnin aikaista fyysistä aktiivisuutta hyvin monipuolisesti erilaisten keinojen avulla. Opettajien mukaan oppitunnilla voidaan järjestää taukojumppaa, hyödyntää toiminnallista oppimista, käyttää monipuolisia työskentelyasentoja ja sopia luokkahuoneen yhteisistä oppitunnin aikaista fyysistä aktiivisuutta lisäävistä käytännöistä. Myös luokkahuoneen tilan tehokas käyttäminen, koulun ympäristön monipuolinen hyödyntäminen, kehon käyttö oppimisessa sekä digimateriaalit, teknologia ja oppilaita osallistava oppituntien suunnitteleminen ovat opettajien mukaan toimivia keinoja oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi.

Opettajat kokivat oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä monipuolisesti erilaisia hyötyjä. Opettajien mukaan oppitunnin aikainen liikkumisen lisääminen vaikuttaa myönteisesti terveyteen- ja hyvinvointiin sekä oppimiseen ja koulumenestykseen. Opettajien mukaan se tukee myös luokan työrauhan ja myönteisen ilmapiirin kehittymistä sekä koulupäivän rakenteen selkeyttä ja monipuolisuutta. Opettajat kokivat oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä kuitenkin myös useita erilaisia haasteita. Opettajien mukaan oppilaiden levottomuus, toimintojen väliset siirtymätilanteet, opettajan hyvinvointi ja aikataulut, luokkahuoneen tilan rajallisuus ja suuret luokkakoot sekä oppilaiden levottomuus aiheuttavat haasteita oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä.

Tutkimustuloksien hyödyntäminen ja jatkotutkimusaiheet

Tutkimustulokseni voivat tarjota kouluille ja opettajille toimivia keinoja oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen, ja innostaa toteuttamaan sekä kokeilemaan niitä oman luokkansa kanssa. Lisäksi tutkimustulokseni voivat tarjota koulun johdolle tietoa opettajien kokemuksista oppitunnin aikaisen liikkumisen lisäämiseen liittyen.

Jatkotutkimusaiheena olisi merkittävää selvittää luokanopettajakoulutuksen antamia valmiuksia oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiselle. Olisi myös tärkeää saada oppilaiden ääni kuuluville ja selvittää heidän kokemuksia ja näkemyksiä oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämisestä. Lisäksi merkittävänä jatkotutkimusaiheena olisi keinojen selvittäminen opettajien oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä kokemien haasteiden ratkaisemiseksi. Olisi myös tärkeää ja opettajienkin kannalta merkityksellistä tuottaa säännöllisin väliajoin oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämisen keinoja tarkastelevia tutkimuksia.

Vilhelmiina Uutela

”Kunpa fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppitunneille ymmärrettäisiin paremmin” – Oppilaiden oppitunnin aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisääminen alakoulussa