Mitä varhaiskasvatuksen strateginen johtaminen on?

Miksi tutkia varhaiskasvatuksen strategista johtamista?

Tutustuessani tutkielman alussa varhaiskasvatuksen johtamiseen havaitsin, että suurissa muutoksissa korostuu strategisen johtamisen merkitys (Maury, Peltola & Valkamo, 2021, 31). Lähdinkin pohtimaan, mitä on varhaiskasvatuksen strateginen johtaminen. Strategiasta puhutaan varhaiskasvatuksessa usein vain kunnan arvojen yhteydessä tai uutta kuntastrategiaa esiteltäessä. Jäinkin pohtimaan tunnenko oikeasti varhaiskasvatuksen strategian.

Tutkimuksessa tarkastellaan kasvatus- ja koulutusalaan kuuluvan varhaiskasvatuksen johtamista. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja lisätä ymmärrystä valtakunnallisesti kuntatason ylempien viranhaltijoiden johtamisesta ja rooleista varhaiskasvatuksen strategisen johtamisen näkökulmasta. Strategisen johtamisen tärkeyden nähdään korostuvan 1.8.2022 voimaan tulleen varhaiskasvatuslain muutoksen (1183/2021) myötä, jossa tarkennetaan lapsen tukea varhaiskasvatuksessa sekä nostetaan lain säädäntöön inklusiivisuus varhaiskasvatuksen järjestämisen periaatteena.

Varhaiskasvatuksen johtajuuden tutkimus ja kehittäminen on kokonaisuudessaan varsin uutta (Risku & Alava, 2021) ja varhaiskasvatuksen johtajuutta on tutkittu niin Suomessa kuin myös kansainvälisesti enimmäkseen yksikkötasolla (Alila & Parrila, 2011; Douglass, 2019; Hujala, 2004). Aiempaa tutkimusta varhaiskasvatusjohtajien roolista tai johtamisesta ei ole tehty Suomessa valtakunnallisesti. Eskelinen ja Hujala (2015, 97) nostavatkin esiin, että varhaiskasvatusta ei ole tutkittu osana kunnallista palveluorganisaatiota ja kuntaorganisaatio ilmenee varhaiskasvatuksessa vain talouden näkökulmasta, ei niinkään työnantajana tai päätöksentekoelimenä.

Miten tutkittiin?

Tutkimus toteutettiin teorialähtöisellä temaattisella analyysilla ja teoreettisena pohjana toimii Akselinin (2013) väitöskirjassa kehittämä varhaiskasvatuksen strategisen johtamisen teoreettinen jäsennys.

Tutkimuksen aineisto kerättiin osana VakaTuki- varhaiskasvatuksen palveluntuottajien tuen rakenteet ja hallinnon prosessit -tutkimushankeen ensimmäistä osatutkimusta, sähköisellä kyselyllä kuntien varhaiskasvatusjohtajille joulukuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä. Kyselyaineisto on laajuudeltaan valtakunnallinen. Tutkimuksen pääasiallisena aineistona on käytetty avointa kysymystä sekä monivalintakysymyksiä tutkimukseen osallistuneiden taustatietoina.

Mitä strategisesta johtamisesta selvisi?

Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen strateginen johtaminen tapahtuu kolmella tasolla. Alla oleva kuva selventää näitä tasoja sekä esittelee teemat, jotka syntyivät analyysin pohjalta.

Varhaiskasvatusjohtaja yhdistää tietoa näiltä kolmelta tasolta johtaakseen koko kunnan varhaiskasvatusta mahdollistaen rakenteet, resurssit ja osaamisen, yhtenäisen, laadukkaan sekä pedagogisen varhaiskasvatuksen toteuttamiseksi. Varhaiskasvatuksen missio eli perustehtävä näyttäytyy tutkimuksen perusteella epäselvältä ja strategiapuhe vähäiseltä. Varhaiskasvatuksen johtamista tulisikin kehittää edelleen huomioiden julkisten johtajien vaativa tehtävä ja siinä tarvittava osaaminen. Varhaiskasvatuksen ylimpien viranhaltijoiden johtamista olisi hyvä tutkia lisää heidän työlleen saaman tuen ja tehtävien monimuotoisuuden sekä työajan riittävyyden näkökulmista.

Johanna Sipovaara

”Tärkeää on kokonaisuuden hahmottaminen”
Varhaiskasvatusjohtajien strateginen johtaminen tuen ja inkluusion muutoksessa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *