Hur kan lärare främja elevers positiva attityder till matematik?

Dagligen kommer elever i kontakt med situationer där matematik används i någon form. Att gå till butiken, följa recept eller uppskatta skolvägens längd är exempel på vardagliga situationer där vi behöver de grundläggande matematiska färdigheterna. Att ha goda grundläggande kunskaper i matematik är viktigt för att kunna fungera i det föränderliga samhället. Matematik är också ett kunskapsområde som är starkt kopplat till elevers vardag. Om eleven en gång skapat en negativ matematikbild kan det vara svårt för eleven att ändra på den. Därför är det oerhört viktigt att klasslärare kan skapa lyckade lärsituationer för alla för att kunna förebygga att en negativ matematikbild bildas hos eleverna.

Avhandlingens syfte
Syftet med min avhandling är att undersöka klasslärares uppfattningar om elevers attityder till matematik och hur klasslärare kan främja elevers positiva attityder till matematik. Syftet är även att granska hur klasslärare arbetar för att stödja elevers upplevda självförmåga i matematik. Fokuset ligger på lärares uppfattningar om elevers attityder till matematik i årskurserna 3–6. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie.

Avhandlingens resultat
Resultaten visar att elever som upplever matematiken lätt har oftast en mer positiv attityd till ämnet än de elever som upplever matematiken svår eller betungande. Det kom också fram att inlärningssvårigheter inte alltid behöver hänga ihop med en negativ attityd och elever som har en negativ attityd behöver nödvändigtvis inte prestera dåligt i matematik. Resultaten visar även att lärare kan genom sin egen positiva inställning och genom valen av olika material och undervisningsmetoder också påverka elevers attityder till matematik. Elevens egen inställning, klasskompisarna samt vårdnadshavarnas påverkan på attityderna får minsann inte glömmas bort.

Slutsats
Genom att visa intresse till ämnet, en nivåanpassad undervisning där eleven får tillräckligt med utmaningar och lyckanden tillsammans med en god klassrumsatmosfär samt genom en mångsidig undervisning kan lärare främja elevernas positiva attityder till matematik samt stödja elevens upplevda självförmåga.

Fanny Holmberg
Klasslärares upplevelser av elevers attityder till matematik i årskurs 3-6