Kohti tiedonalakohtaista lukutaitoa

Tein graduni vastasaapuneiden oppilaiden tiedonalakohtaisista lukutaidoista suomen kielen ja kirjallisuuden tehtävissä. Tutkimus toteutettiin osana Valu-hanketta. Valu on Helsingin yliopiston ja Koulutuksen arviointikeskuksen tutkimus ja kehittämishanke. Hankkeen tarkoitus on kerätä ja tuoda esiin tietoa oppilaiden suomen kielen taidoista ja tuen tarpeista. Ohjaajinani toimivat hanketyöntekijät professori Risto Hotulainen ja yliopistolehtori Jenni Marjokorpi.

Tutkimusaineistona käytin vastasaapuneiden oppilaiden sekä vertaisryhmän vastauksia suomen kielen ja kirjallisuuden Valu-arviointitehtäviin. Vertaisryhmä koostui äidinkieli ja kirjallisuus -oppiainetta opiskelevista kolmannen ja neljännen luokan oppilaista. Tutkimukseen osallistui 118 oppilasta, joista 16 oli vastasaapuneita ja loput verrokkiryhmää. Valu-hankkeen arviointityökalun avulla oppilaat tekivät tietokoneilla multimodaalisessa ympäristössä suomen kielen ja kirjallisuuden tehtäviä. Keräsin puolet aineistosta itse ja puolet koostui valmiista aineistosta. Aineiston kerääminen sisälsi muun muassa tutkimuslupien hoitamisen, oppilaiden ohjeistuksen ennen tehtäviä ja auttamisen tehtäviä tehdessä.

Aihe oli erittäin kiinnostava sen ajankohtaisuuden takia. Maahanmuuton lisääntymisen seurauksena koulutuksen kehittämisen kentällä tulee panostaa valmistavan opetuksen ja suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetuksen kehittämiseen. Kun pääsin hankkeeseen mukaan, sain aiheesta paljon moniulotteisemman kuvan. Tämä motivoi minua.

Tein tutkimuksen kvantitatiivisin menetelmin. Analysoin oppilaiden tehtäviin käyttämää aikaa, yrityksiä sekä tehtävistä saatuja pisteitä keskiarvojen, keskihajontojen, mediaanien, vaihteluvälien sekä Mann-Whitneyn U-testin avulla. Tutkin, miten vastasaapuneet oppilaat vastaavat tehtäviin, millaisia apukeinoja he käyttävät ja miten heidän vastauksensa eroavat muiden oppilaiden vastauksista.

Tutkimukseni antoi ensituloksia Valu-arviointityökalun toimivuudesta. Tutkimustulokseni ovat hankkeen ensimmäisiä kvantitatiivisin menetelmin saatuja tuloksia. Tutkimukseni avulla arviointityökalun tehtäviä ja vihjeitä voidaan kehittää. Kehittämällä arviointityökalua voidaan paremmin arvioida vastasaapuneiden oppilaiden tiedonalakohtaista lukutaitoa. Itse sain tutkimusta tehdessä arvokasta tietoa monesta laajasta aiheesta kuten esimerkiksi

valmistavasta opetuksesta, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -opetuksesta, tiedonalakohtaisesta lukutaidosta sekä kielellisestä sosialisaatiosta.

Jos joskus päätyisin jatkamaan opintojani, tämä olisi ehdottomasti lisätutkimuksen arvoinen aihe. Työssä opettajana voin kuitenkin hyödyntää kartoittamaani tietotaito työskennellessäni oppilaiden kanssa, jotka eivät puhu ensikielenään suomea. Maisteritutkielmaa tehdessäni saamasta tietotaidosta on toki myös hyötyä yleisesti äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen opetuksessa.

Senja Honkala

Kohti tiedonalakohtaista lukutaitoa – Vastasaapuneiden oppilaiden osaaminen suomen kielen ja kirjallisuuden Valu-arviointitehtävissä