Miksi tehdä itse vanhojentanssipuku?

Taustaa

Vanhojen päivä ovat lähes jokaisessa lukiossa jokavuotinen perinne, jolloin lukion toisen vuoden opiskelijat juhlivat asemaansa koulun vanhimpina. Päivään saatetaan laittaa paljon rahaa ja aikaa. Juhlapuvun voi ostaako nykyään esimerkiksi netistä tai kaupasta. Miksi osa kuitenkin haluaa tehdä itse puvun?

Tutkimustehtävä ja aineisto

Tutkimustehtäväni oli ottaa selvää, mikä merkitys on itse tehdyllä vanhojentanssipuvulla kantajalleen. Puvun voi ostaa valmiina tai teetettynä, mutta miksi kuitenkin jotkut haluavat tehdä itse pukunsa? Tätä pyrin selvittämään tutkimuksessani. Lisäksi minua kiinnosti tietää, millaisia vanhojentanssipukuja tehdään itse. Aihetta oli tärkeä tutkia, sillä se lisää tietämystä vaatteiden itse tekemisen hyödyistä ja tärkeydestä ihmiselle. Tutkimustietoni auttavat havainnollistamaan itse tekemisen hyviä vaikutuksia, kuten minäpystyvyyden paranemista. Sain verkkokyselyn kautta vastauksia tutkimukseeni.

Tulokset

Tutkimusteni vastausten perusteella oli tehty hyvin erilaisia pukuja tyyliltä, mallilta, väriltä, materiaalilta ja yksityiskohdilta. Pukujen ulkonäköön vaikutti muun muassa vallitseva muoti, omat kiinnostuksen kohteet sekä maku. Tutkimuksessa vastaajia yhdisti se, että kaikki puvut oli ommeltu. Lisäksi pukuja koristeltiin kirjomalla liimaamalla tai värjäämällä yksityiskohtia. Pukujen teossa oli käytetty mielikuvitusta ja niiden koristeet tekivät niistä persoonalliset. Pukuja oli eri mallisia ja muutama oli tehnyt mekon kaksiosaisena tai lyhyellä helmalla, koska ajatteli käyttävänsä pukua myöhemmin tanssien jälkeen. Persoonallinen ja omaperäinen tyyli oli yleisintä. Muita tyylejä olivat muun muassa historiallinen/vanhanaikainen ja prinsessamainen tyyli.

Tutkimuksessani sain selville, että itsetehtyyn pukuun voi liittyä esteettisiä, tarjonnallisia, ilmaisevia, emotionaalisia, toiminnallisia ja käytännöllisiä arvoja. Tansseissa lopputuloksella koettiin olevan erityistä merkitystä sekä siitä saatu positiivinen palaute ja tunnustus vahvisti osan ylpeyttä omasta puvusta. Moni koki tärkeäksi sen, että puku näyttää omalta. Itse tehdessä pystyi vaikuttamaan puvun toiminnallisuuteen, ulkonäköön ja istuvuuteen. Lopputuloksen päällä pitäminen tuntui tanssijoista vaivan jälkeen mahtavalta, merkitykselliseltä ja onnelliselta. Pukuja käytettiin myös tanssien jälkeen uudestaan. Jotkut antoivat puvun eteenpäin tai käyttivät materiaalin uuteen vaatteeseen.

Puvun tekeminen koettiin merkityksellisenä. Prosessin aikana opittiin muun muassa vaateteknisiä ratkaisuja ja sinnikkyyttä ylittää haasteet. Prosessilla oli emotionaalista merkitystä osalle, kun tekemällä valmistauduttiin tansseja varten sekä se lisäsi muun muassa osan minäpystyvyyttä onnistumisten myötä. Moni mainitsi tehneensä pukua yhdessä muiden kanssa ja saaneensa apua heiltä. Osa tanssijoista oli suunnitellut kaavoja myöten pukunsa itse ja toiset olivat käyttäneet apuna valmiskaavoja, mutta muokanneet tai yhdistelleet niitä. Tämä kertoi, että tekijöille oli merkityksellistä saada suunnitella itse pukunsa ja se oli tärkeä osa tekemisen prosessia.

Pohdinta

Tutkimukseni luo lisää ymmärrystä käsitöiden teon tärkeydestä erityisesti nuorille. Vaatteita ommellessa oppii teknisten taitojen lisäksi muita taitoja, kuten periksiantamattomuutta ja itsensä haastamista.
Tutkimus nostaa esille yksilöllisen ilmaisun tärkeyden juhlassa, missä on tarkoitus toimia (tanssia) samoin ja oletetaan pukeutuvan tietyn koodin mukaan. Itse tekeminen mahdollistaa erottautumisen massakulttuurista, koska silloin ei ole riippuvainen kaupan rajatusta valikoimasta. Kuten tutkimuksessani kävi ilmi, vanhojentanssipuvun itse tehdessä mahdollisuuksia on rajattomasti. Tutkimuksen myötä nousi muun muassa kysymys, kuinka aistiyliherkille voidaan tehdä sopivia juhlapukuja ja mitä on silloin otettava huomioon.

Käsityö vastustaa kulutuskulttuuria, jossa laitetaan paljon rahaa palamaan pukuun. Tutkimukseni osoitti, että moni vanha halusi tehdä itse pukunsa, koska valmispuvut olivat kalliita ja he ajattelivat itse tekemällä saavansa halvemmalla. Tutkimus tuo esiin, kuinka kulutuskulttuuri ei hallitse kaikkia juhlassa, joka on ehkä kallein ja markkinoiduin juhla lukiossa.
Tutkimustuloksista on hyötyä käsityön opettajille ja kaikille, koska se auttaa ymmärtämään käsitöiden tärkeyttä ihmisille. Vanhojentanssipukuja sekä vanhojen tansseja yleensä on tutkittu Suomessa melko vähän, joten on tärkeä lisätä tietoa tästä perinteestä. Tutkimuksessani keskityin yleisesti vanhojentanssipuvun merkityksiin ja pukuja oli 1980-luvun lopulta nykyaikaan. Tutkimusaiheena voisikin tulevaisuudessa olla, että miten itse tehdyn vanhojentanssipuvun merkitykset ovat vuosien saatossa muuttuneet.

Hanna Mensalo
Itse tehdyn vanhojentanssipuvun merkitys