Sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa

TUTKIMUKSEN TAUSTAA
Yhä useampi suomalainen tietää, mitä tarkoitetaan käsitteillä transihmisyys, intersukupuolisuus, muunsukupuolisuus ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt. Yhä useampi nuori osaa nimetä kokemuksensa sateenkaarinuoren kokemuksiin kuuluvaksi. Harvoin tiedot ja käsitteet sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöistä ovat kuitenkaan tulleet koulusta. Vaikka sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus on osa nuorten elämää ja siten myös koulujen arkea, valitettavasti monikaan oppimateriaali ei kuitenkaan ota sateenkaarinuoria riittävästi huomioon.

Myös perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) velvoittaa moninaisuuden huomioimiseen. Opetuksen tehtävä on rakentaa oppilaille myönteistä identiteettiä sekä edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Opetussuunnitelmassa erikseen mainitaan, että opetuksen tulisi lisätä tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta.

Kouluyhteisöltä vaaditaan laajasti tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämistä ja ylläpitämistä, on mielestäni luonnollista vaatia sitä myös oppimateriaaleilta. Siksi halusin tutkia, miten seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus otetaan huomioon terveystiedon oppikirjoissa.

TUTKIMUKSEN TEHTÄVÄ
Tutkimukseni tehtävä oli tutkia, miten seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus esitetään yläkoulun terveystiedon oppikirjoissa. Tutkimuksen aineistona oli kolme terveystiedon oppikirjasarjaa, Voimaa 7–9, Vire 7–9 ja Syke 7–9. Oppikirjoista analysoin oppikirjojen lukuja, jotka käsittelivät seksuaalikasvatuksen sisältöjä. Näistä luvuista analysoin sekä tekstejä että kuvia ja kuvatekstejä.

TUTKIMUKSEN TULOKSET JA JOHTOPÄÄTÖKSET
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että analysoiduissa oppikirjoissa on parannetavaa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvisi, että seksuaalisen suuntautumisen moninaisuutta tuotiin kaikissa oppikirjoissa monipuolisemmin esiin kuin sukupuolen moninaisuutta. Seksuaalisen suuntautumisen käsitteistä kaikissa oppikirjoissa mainittiin vain hetero-, homo- ja biseksuaalisuus, kahdessa kirjassa mainittiin lesbous homoseksuaalisuuden yhteydessä. Tutkimuksessa analysoiduista kuvista 72 % esitti oletettua heteropariskuntaa. Sukupuolen moninaisuutta käsiteltiin oppikirjoissa lähinnä muutamien yleisten käsitteiden kautta. Esimerkiksi käsitteet muunsukupuolisuus ja intersukupuolisuus jäivät kaikissa oppikirjoissa käsittelemättä. Yhdessä oppikirjassa sukupuolen moninaisuus jäi lähes kokoaan käsittelemättä.

Lisäämällä oppikirjoihin seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden näkyvyyttä voidaan parantaa sateenkaarinuorten osallisuuden kokemuksia. Kun sateenkaarinuori tunnistaa itsensä oppikirjojen teksteissä ja kuvissa, se luo tunteen, että hän on merkityksellinen ja huomattu. Osallisuuden kokemuksia voidaan lisätä myös sillä, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille annetaan positiivista näkyvyyttä myös niissä yhteyksissä, joissa sukupuoli tai seksuaalisuus ei ole pääasia. Moninaisuuden huomioivat oppikirjat ovat yksi tapa rikkoa seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyviä stereotypioita ja normeja kouluympäristössä.

TULOSTEN SOVELTAMINEN
Tutkimuksen tulokset tarjoavat tärkeää tietoa siitä, miten seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus otetaan huomioon terveystiedon oppikirjoissa. Tutkimuksen tulokset kannustavat opettajia tarkastelemaan kaikkia opetuksessa käytettyjä oppikirjoja moninaisuuden näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen tulokset rohkaisevat opettajia ja kaikkia koulussa työskenteleviä pohtimaan omaa työskentelyä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta.

Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden ymmärtämistä koulukontekstissa olisi mahdollista syventää erilaisin jatkotutkimuksin. Mielenkiintoista olisi tutkia, miten sateenkaarinuoret itse kokevat terveystiedon oppikirjat ja niiden sukupuolta ja seksuaalisuutta käsittelevät tekstit ja kuvat. Opettajien näkökulmasta aihetta voisi lähestyä tutkimalla, miten opettajat kokevat sukupuolta ja seksuaalisuutta käsittelevät oppimateriaalit. Ovatko ne opettajien kokemuksen mukaan riittäviä ja monipuolisia. Samassa yhteydessä voisi tutkia, minkälaista lisämateriaalia on tarjolla opettajille ja oppilaille seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuuden käsittelyyn.

Hilma Ukkola