Yhteisopettajuuden pilvi ja sen hopeareunukset

Miksi Yhteisopettajuus on tärkeää?

Tutkimukseni käsitteli varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta integroidussa erityisryhmässä. Tavoitteenani oli selvittää, miten opettajat kokevat yhteisopettajuuden hyötyjä ja haasteita, sekä kuinka he käyttävät erilaisia yhteisopettajuuden toimintamalleja inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatuksen integroidussa erityisryhmässä yhteisopettajuudella voidaan saavuttaa erinomaisia tuloksia lasten tarpeiden näkökulmasta arvioituna. Niin ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti, vaan hyvät tulokset vaativat sitoutumista monella eri tasolla, niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisestikin.
Yhteisopettajuudella varhaiskasvatuksen integroidussa ryhmässä tarkoitetaan varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan yhteistoimintaa. Yhteisopettajuuden tavoitteena on tarjota lapsille yksilöllisempää ohjausta ja mahdollisuutta päästä osalliseksi ryhmän toimintaan.
Yhteisopettajuuden tutkiminen on tärkeää, sillä se edistää inklusiivista varhaiskasvatusta, jossa jokaisella lapsella on mahdollisuus saada tarvitsemaansa tukea omassa ryhmässään. Inkluusiolla pyritään luomaan yhtenäinen ja monimuotoinen oppimisympäristö, jossa kaikki lapset voivat osallistua ja kehittyä yhdessä.

Tutkimuksen Toteutus

Tutkimukseni oli laadullinen ja pohjautui fenomenologiseen lähestymistapaan, jossa keskitytään ihmisten kokemuksiin ja näiden kokemusten merkityksiin. Aineisto kerättiin etäyhteyksillä järjestetyillä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltavina oli kuusi varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja neljä varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea.

Keskeiset Tulokset

Yhteisopettajuuden onnistuminen edellyttää sekä selkeää toimintamallia että koko organisaation sitoutumista siihen. Olennaisia edellytyksiä toimivalle yhteisopetukselle on varhaiskasvatuksen erityisopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan yhteinen suunnittelu- ja keskusteluaika, yhtenäiset pedagogiset näkemykset sekä johdon ja muun työyhteisön tuki toimintamallille.
Samat tekijät, jotka hyvin toimiessaan luovat yhteisopettajuudelle onnistumisen edellytyksiä, muodostavat vastaavasti huonosti organisoituna tai toimivina merkittävän haasteen sekä työn hoitamiselle että työssä jaksamiselle. Esimerkiksi opettajien säännölliset yhteiset suunnitteluajat sekä tukevat yhteisopettajuutta että riittämättömänä haastavat yhteisopettajuuden toteuttamista.

Yhteisopettajuuden Hyödyt

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhteisopettajuus tukee inklusiivista varhaiskasvatusta merkittävästi. Se mahdollistaa opettajien välisen tiedon ja osaamisen jakamisen, mikä parantaa opetuksen laatua ja tukee lasten yksilöllisiä tarpeita. Lisäksi yhteisopettajuus voi lisätä opettajien ammatillista kehittymistä ja työtyytyväisyyttä.

Tulevaisuuden Tutkimusaiheet

Tutkimukseni herätti uusia kysymyksiä yhteisopettajuuden kehittämisestä ja sen käytäntöjen laajentamisesta. Esimerkiksi, miten yhteisopettajuuden mallit voitaisiin integroida paremmin arkeen ja kuinka varmistaa riittävät resurssit ja suunnitteluaika opettajille. Näiden kysymysten tarkempi tutkiminen voisi auttaa kehittämään entistä inklusiivisempaa ja tehokkaampaa varhaiskasvatusta.

Lopuksi

Yhteisopettajuutta voi parhaimmillaan kuvata arjessa kannattelevaksi hopeareunusteiseksi pilveksi; se toimii pumpulina arjen töyssyissä ja kiillottaa vähän nuhjuisemmatkin olosuhteet. Pahimmillaan, huonosti johdettuna, suunniteltuna ja erilaisilla näkemyksillä kuorrutettuna, se voi tuoda harmautta, jopa sadetta ja ukkosta päiviin. Onnellista on, että jälkimmäiseltä pilveltä voimme halutessamme välttyä.

Mirjami Höglund
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta integroidussa erityisryhmässä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *