Ammatillinen identiteetti opettajien kertomuksissa

Taustaa

Tiesin tutkielman aihetta pohtiessani haluavani yhdistää menneisyyden kokemukset nykyhetken työelämään liittyvään tarkasteluun. Työelämä rajautui tässä tutkimuksessa opettajan ammatilliseen identiteettiin, jota kuvattiin, analysoitiin ja tulkittiin suhteessa aiempiin elämänkokemuksiin. Tutkimus perustui siis pitkälti opettajan ammatillisen identiteetin tarkasteluihin, mutta myös omaelämäkerrallisella muistilla oli oma osansa aiheeni näkökulmasta. Omaelämäkerrallinen muisti nimittäin mahdollistaa menneiden kokemusten tarkastelemisen. Toteutin tutkimuksen laadullisena, narratiivisena tutkimuksena, jossa pyrin nostamaan esille opettajien kokemuksia sellaisina kuin ne kerrottiin.

Tutkimustehtävä ja tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien ammatillista identiteettiä heidän kertomustensa kautta. Kiinnostus kohdistui aiempiin elämänkokemuksiin eli menneisyyteen. Ensimmäinen tutkimuskysymys liittyi siihen, millaisten aiempien kokemusten koettiin luoneen pohjaa opettajan ammatillisen identiteetin muotoutumiselle. Edellä mainitun lisäksi tutkimuksessa keskityttiin myös siihen, miten opettajat kuvasivat aiempien elämänkokemusten näyttäytyvän heidän ammatillisessa identiteetissään. Näin tutkimukseen saatiin menneisyyden kokemusten lisäksi myös nykyhetken ja tulevaisuuden tarkasteluja. Tutkimusaineiston keräämiseen käytin teemahaastattelua. Haastattelut pidin yksilöhaastatteluina, joihin osallistui neljä eri opetusaloilla työskentelevää opettajaa. Analysoin aineiston narratiivien analyysin keinoin.

Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset

Tulosten mukaan ammatillisen suunnan etsimiseen sekä aiempiin opettajiin liittyvien kokemusten koettiin luoneen pohjaa opettajien ammatillisen identiteetin muotoutumiselle. Ammatillisen suunnan etsiminen näyttäytyi kertomuksissa polkuna, joka läpäisi ajallisuuden lapsuuden, nuoruuden ja aikuisuuden kynnyksen kautta. Opettajat muistelivat aiempia opettajiaan puolestaan opetustilanteiden, mutta myös ammatillisen vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta. Omilla opettajilla näyttääkin olleen osansa esimerkiksi oppimisen mielekkyyden näkökulmasta.

Aiemmat kokemukset näyttäytyivät opettajien ammatillisessa identiteetissä opettamista ja oppimista koskevien käsitysten, arvomaailman sekä opetus- ja kasvatustyön lähtökohtiin liittyvien käsitysten kautta. Esikuvilla ja koulutuspolulla vaikuttaa olleen merkitystä opettamista ja oppimista koskevien käsitysten muotoutumiseen. Opettajat näyttävät lisäksi toteuttavan omaa opettajuuttaan pitkälti lapsuudessa opittujen arvojen kautta, vaikka myös myöhemmän elämän kokemuksilla näyttää olleen oma osansa arvomaailman näkökulmasta. Opetus- ja kasvatustyön lähtökohdat puolestaan näyttävät olevan lähtöisin persoonallisista piirteistä ja tarpeista lapsuuden ajoilta.

Kaiken kaikkiaan tuloksista voidaan päätellä aiemmilla elämänkokemuksilla olevan merkitystä ammatillisen identiteetin muotoutumiselle. Aiemmat elämänkokemukset näyttävät lisäksi vaikuttavan siihen, millaisia käsityksiä opettajilla on itsestään ammatillisina toimijoina.

Suvi Hemmilä
”Yhtäkkiä tajusin, et tätä mä haluan tehdä aina.” Ammatillinen identiteetti opettajien kertomuksissa