Inkluusio ja kolmiportainen tuki luokanopettajien näkökulmasta

Taustaa

Suomessa on sitouduttu edistämään inkluusion periaatetta koulutuksessa. Kouluissa pyritään toteuttamaan inkluusiota kolmiportaisen tuen avulla. Perusopetuslaki oppimisen ja koulunkäynnin tuesta tuli voimaan vuonna 2011, jolloin tuen tasot eriteltiin yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen. Ennen lakimuutosta opetus järjestettiin joko yleisopetuksena tai erityisopetuksena. Kolmiportaisen tuen myötä yleisopetuksen luokissa opiskelee kaikilla tuen portailla olevia oppilaita ja oppilaiden tuen tarpeet voivat olla hyvin moninaisia. Lakimuutos on tuonut myös muutoksia luokanopettajan työhön. Luokanopettajat opettavat yhä moninaisempia oppilasryhmiä ja luokanopettajien tulee suunnitella ja toteuttaa opetusta oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden.

Tutkielman toteutus

Tutkielman tarkoitus oli selvittää minkälaisia näkemyksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on inkluusiosta ja kolmiportaisesta tuesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia luokanopettajilla on inkluusion toteuttamisesta kolmiportaisen tuen avulla. Aineistona käytin seitsemän luokanopettajan haastatteluita ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Toteutin tutkielman laadullisena tutkielmana ja aineiston analysoinnissa hyödynsin aineistolähtöistä analyysia.

Tulokset

Tutkielmaan osallistuneet luokanopettajat pitivät inkluusion periaatetta hyvänä, mutta sen toteuttamisessa nähtiin haasteita. Oppilaan siirtäminen kolmiportaisen tuen portaalta toiselle nähtiin melko selkeänä. Kolmiportaisen tuen toteuttamisen nähtiin helpottuneen työn tekemisestä tulleen kokemuksen myötä ja erityisopettajien tuen avulla. Tulosten mukaan kolmiportaisen tuen portailla liikkuminen on opettajakohtaista ja jotkut opettajat saattavat siirtää oppilaita helpommin tuen tasolta toiselle.

Tutkielmaan osallistuneiden luokanopettajien mukaan inkluusion ja kolmiportaisen tuen toteuttamista haastavat moninaiset oppilasryhmät, vähäiset henkilöstöresurssit ja isot luokkakoot. Haastateltavat toivat myös esiin, että luokanopettajan koulutus ei ole antanut tarvittavia valmiuksia opettaa tukea tarvitsevia oppilaita. Yleisopetuksen luokkiin tarvittaisiin enemmän koulunkäynninohjaajia ja erityisopettajia, jotta oppilaiden yksilölliset tarpeet pystyttäisiin huomioimaan paremmin. Kolmiportaisen tuen toteuttamiseksi tarvittaisiin lisää myös joustavia opetusjärjestelyitä, kuten jakotunteja ja joustavaa pienryhmäopetusta. Luokanopettajakoulutuksessa tulisi olla enemmän erityispedagogiikkaan perehdyttäviä opintoja, ja työssä olevat luokanopettajat tarvitsevat lisää koulutusta tukea tarvitsevien oppilaiden kohtaamiseen.

Pohdintaa

On tärkeää ymmärtää luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja kolmiportaisesta tuesta, koska luokanopettajat toteuttavat inkluusiota kolmiportaisen tuen avulla. Tutkielman tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Kouluilla käytössä olevilla resursseilla on suuri merkitys toimivan inkluusion ja kolmiportaisen tuen toteuttamisessa. Liian vähäisten resurssien takia niin yleisen, tehostetun kuin erityisenkin tuen oppilaat eivät saa riittävästi tarvitsemaansa tukea. Tämä voi omalta osaltaan vaikuttaa luokanopettajien työssä jaksamiseen, jos heillä ei ole mahdollisuutta tehdä työtään niin hyvin kuin he toivoisivat. Kolmiportaisen tuen toteuttamisessa näyttäisi olevan opettajakohtaisia eroja, mikä voi asettaa oppilaita eriarvoiseen asemaan. Tutkielman tulosten perusteella luokanopettajille on selkeää, millaisilla keinoilla inkluusion ja kolmiportaisen tuen toteuttaminen onnistuisi. Olisikin tärkeää, että opetuksen järjestämisessä otettaisiin huomioon luokanopettajien näkemykset, sillä heillä on se käytännön tieto kouluarjen nykytilasta.

Juulia Tuominen
Luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia inkluusiosta ja kolmiportaisesta tuesta