Käsityön valinnaisainepäätökset

Tutkimuksen taustaa

Kouluinstituutio nähdään yhtenä merkittävimpänä ympäristökasvattajana. Kestävä kehitys perusopetuksessa on olennainen osa oppilaiden ympäristökasvatusta ja koulutusta. Kestävän ympäristökasvatuksen tavoitteena on tarjota oppilaille tietoja ja taitoja, joiden avulla he voivat toimia vastuullisesti ja edistää kestävää kehitystä omassa elämässä ja yhteiskunnassa. Kestävän kehityksen edistämiseksi, ympäristökasvatusta integroidaan eri oppiaineisiin, sillä ilmiötä ei ole osoitettu vain yhden oppiaineen tehtäväksi. Kestävän kehityksen periaatteita korostetaan käsityöoppiaineessa esimerkiksi materiaalivalinnoilla sekä vastuullisen kuluttamisen keinoin. Kestävä käsityö ottaa ekologiset, taloudelliset ja sosiaaliset näkökulmat huomioon. Tässä tutkimuksessa käytettiin ekologisen kestävyyden näkökulmaa, jonka avulla muun muassa oppilaiden ymmärrystä käytettävien materiaalien elinkaaresta pyritään edistämään.

Oppilaiden asenteita käsityöoppiainetta kohtaan on tutkittu aikaisemmin ja asenteiden nähdään olevan edelleen positiivisia. Käsityön opetus tarvitsee tutkimusta, sillä oppiaineen pysymistä osana perusopetusta joudutaan perustelemaan edelleen. Käsityöoppiaineessa painotetaan luovuutta, ongelmanratkaisukykyä ja kädentaitoja. Oppiaineen merkitys perusopetuksessa on muuttunut ajan saatossa, mutta oppiaine on kuitenkin pystynyt mukautumaan yhteiskunnan muutoksiin. Käsityöoppiaineen mielekkyys perustuu ainakin oppiaineen hyödyllisyyteen, kiinnostavuuteen sekä myönteiseen käsitykseen omasta osaamisesta käsityön opiskelussa.

Käsityöoppiaine päättyy pakollisena oppiaineena seitsemännen vuosiluokan jälkeen. Tämän jälkeen oppilas voi opiskella käsityötä valinnaisaineena.

Tutkimuksen tavoitteet ja tutkimusmenetelmät

Tutkimuksen tavoitteena oli verrata seitsemäsluokkalaisten oppilaiden kestävän kehityksen arvoihin liittyvää vaihtelua taustatekijöiden avulla. Ryhmien välisiä eroja suhteessa kestävän kehityksen arvoihin tarkasteltiin varianssianalyysin ja t-testin avulla.

Aineiston kerääminen

Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin oppilailta verkkokyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui 121 oppilasta kolmesta kaupunkikoulusta. Kyselylomakkeessa kysyttyjä taustatietoja vertailtiin suhteessa oppilaan kestävän kehityksen arvoihin. Näiden tekijöiden avulla pyrittiin saamaan selville, eroavatko oppilaat toisistaan näiden taustatietojen perusteella ja onko niillä vaikutusta käsityötä koskevaan valinnaisainepäätökseen.

Tutkimustulokset

Tutkimustulosten mukaan voidaan todeta, etteivät oppilaat eronneet juurikaan toisistaan verrattaessa taustatekijöiden mukaisia ryhmiä suhteessa kestävän kehityksen arvoihin. Kestävän kehityksen arvoilla ei ollut vaikutusta valinnaisainepäätöksiin. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä oppilaiden olevan hyvin ympäristömyönteisiä, vaikka heidän toimintansa ympäristön hyväksi ei ole aktiivista. Oppilaiden asenne käsityöoppiainetta kohtaan oli myönteistä silloin kun oppilaalla oli positiivinen suhtautuminen kestävän kehityksen arvoihin. Myös huolestuneisuus maapallon ja ihmiskunnan tulevaisuudesta näkyi positiivisesti kestävän kehityksen arvoihin suhtautuvissa oppilaissa. Lisäksi ne oppilaat, jotka tiesivät, etteivät aikoneet valita käsityötä enää kahdeksannella tai yhdeksännellä luokalla, olivat neutraalimmin kestävän kehityksen arvoihin suhtautuvia.

Pohdinta

Käsityönopettajat markkinoivat käsityön valinnaisainekursseja tarvittavan oppilasmäärän saavuttamiseksi. Käsityötä pidetään edelleen mielekkäänä oppiaineena, mutta käsityön opetuksen tulevaisuuden näkymien vuoksi olisi tärkeää tarkastella asenteiden taustalla vaikuttavia tekijöitä, joita on tässä tutkimuksessa tarkasteltu kestävän kehityksen näkökulmasta. Oppilaiden kestävän kehityksen arvot olivat tutkimustulosten mukaan positiivisia, mutta aikaisempiin tutkimustuloksiinkin peilaten, nuorten aktiivisuutta ympäristöä kohtaan tulisi edelleen lisätä ja edistää – kenties käsityön opetuksen avulla. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää käsityöoppiainetta koskevassa tutkimuksessa. Käsityöoppiainetta koskevan tutkimuksen avulla voidaan edistää oppiaineen tarkoitusta ja merkitystä osana yhteiskunnallista ja koulutuspoliittista keskustelua.

Linda Lempinen ”Kestävän kehityksen arvot käsityöoppiaineessa – Vertaileva tutkimus taustatietojen vaikutuksista”